Kristian Maton

Data Analytics

Wil jij meer weten over Data Analytics? Lees hier dan snel verder, wij leggen het graag aan je uit!

Neem contact met ons op

Wat is Data Analytics?

Binnen de Online Marketing wordt Data Analytics alsmaar belangrijker. Het geeft namelijk inzicht in de ROI van alle individuele inspanningen die je doet op het gebied van content, campagnes en processen. Hiermee kun je vervolgens kosten besparen, processen optimaliseren en het rendement verhogen. Binnen de Data Analytics onderscheiden we vier varianten, welke hieronder worden beschreven.

 

Wat voor soorten Data Analytics zijn er?

Descriptive Analytics

De meest gebruikte vorm is Descriptive Analytics of beschrijvende analytics. Hierbij analyseer je gegevens die je in de loop van de tijd hebt verzameld. Denk bijvoorbeeld aan bezoekersgedrag, pagina’s waarop men is afgehaakt en doelen die door je bezoekers zijn behaald.

Diagnostic Analytics

Bij Dianostic Analytics ga je op zoek naar oorzaken en verklaringen voor de wijze waarop je data hebt verzameld. Hierbij kan het gebeuren dat je bepaalde informatie achterwege laat, omdat dit geen invloed heeft op je conclusies. Deze vorm van Data Analytics vertoont veel overeenkomsten met Descriptive Analytics.

Predictive Analytics

Bij Predictive Analytics of voorspellende analytics ga je voorspellingen doen op basis van de informatie die je hebt verzameld. Door patronen te herkennen en hier formules op toe te passen, kun je voorzichtig bepalen wat de meest logische vervolgstap is. Hoe meer data je hebt, des te betrouwbaarder een voorspelling wordt. Vaak wordt deze term gebruikt in combinatie met Machine Learning; het voeden van een systeem met zoveel mogelijk data, zodat het systeem een voorspelling kan doen voor de toekomst.

Prescriptive Analytics

Bij Prescriptive Analytics of voorschrijvende analytics draait het om adviseren op basis van de voorspelling die je met Predictive Analytics hebt gedaan. Je schrijft als het ware een strategie of advies voor die volledig gebaseerd is op data. Zo worden je activiteiten steeds meer data driven.

Ontmoet het Analytics team van Epurple!

boudewijn hoogendorp

Boudewijn Hoogendorp

SEO Specialist
carolien visser

Carolien Visser

Marketing Manager

Charada Ferdinandus

SEA Specialist

Mike Lijffijt

Marketing Strateeg
Quincy Janssen

Quincy Janssen

Sr. SEA Specialist

Data Analytics uitbesteden

Er zijn veel voordelen aan het uitbesteden van gegevensanalyse. Ten eerste komen er interne middelen vrij, zodat die op andere taken kunnen worden gericht. Ten tweede geeft het je toegang tot experts die je kunnen helpen het beste uit je gegevens te halen. Ten derde kun je naar behoefte opschalen of inkrimpen, zonder dat je personeel hoeft aan te werven of in nieuwe infrastructuur hoeft te investeren. Tenslotte kan het je helpen op de lange termijn geld te besparen door minder dure consultants of softwarelicenties nodig te hebben.

Kom in contact voor de mogelijkheden

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op