Quincy Janssen

Google Shopping

Beheer jij een webshop en wil je graag meer omzet genereren, maar lukt dit je niet? Dan is Google Shopping dé uitkomst voor jou!

Neem contact met ons op

Wat is Google Shopping?

Beheer jij een webshop en wil je graag meer omzet genereren, maar lukt dit je niet? Dan is Google Shopping dé uitkomst voor jou! Dankzij de slimme advertenties die je via dit platform kunt plaatsen weet je zeker dat jouw catalogus onder de aandacht komt van de juiste doelgroep!
  • Betaal per klik (PPC) en stel zelf het maximale budget in
  • Aanwezig bij de start van de shopping journey
  • Oplossingen voor alle type webshops met 1 tot 1.000.000 producten
  • Optimaliseren en sturen op ROI, waardoor Google Shopping áltijd een winstgevend kanaal is

De basis van Google Shopping

Google Shopping valt binnen Online Marketing onder ‘zoekmachine adverteren’, ook wel SEA genoemd. Zoekmachine adverteren wordt toegepast in de vorm van tekstadvertenties en shopping/productadvertenties. Het belangrijkste verschil tussen deze twee is dat je bij tekstadvertenties zélf de zoekwoorden kunt kiezen. Shopping advertenties worden daarentegen gegenereerd met behulp van een product feed die verbonden is met je eigen webshop.

De Google Shopping advertenties worden getoond wanneer je in Google zoekt op een specifiek product dat online veel wordt aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan ‘een originele Apple oplader’. Als je hier op zoekt dan krijg je een hele rits aan Google Shopping advertenties te zien.

Grote kans dat je deze advertenties weleens voorbij hebt zien komen terwijl je aan het browsen was. Maar ik hoor je denken; hoe ontstaan deze advertenties?

Simpel:

Google laat automatisch, via haar shopping integratie, advertenties zien voor het product waar op gezocht wordt. In de Shopping advertenties is vervolgens het volgende te zien:

  • De prijs van het product
  • Een afbeelding van het product
  • De aanbieder van het product
  • Eventueel een korte beschrijving van het product

Wanneer een gebruiker met zijn of haar muis over een van de shopping advertenties zweeft verschijnt er meer informatie over het product. Google Shopping maakt het dus mogelijk om als aanbieder je catalogus online aan te bieden en je producten weer te geven aan relevante bezoekers.

Wat heb je nodig om een Google Shopping advertentie te maken?

Om Google Shopping advertenties in te zetten voor jouw webshop, moet je ten eerste een lijst maken van alle producten uit je webshop waarmee je eventueel zou willen adverteren. Zorg ervoor dat je op deze lijst in eider geval de volgende gegevens voor jezelf op een rijtje zet:

  • De naam van het product;
  • De prijs van het product;
  • Een link naar de foto van het product;
  • Eventueel nog meer relevante informatie.

Op deze manier creëer je namelijk een ‘feed’ voor je product. Zo’n feed is erg belangrijk voor je Google Shopping advertenties. Deze helpt Google namelijk bij het vinden van de juiste bezoekers voor jouw producten en geldt dus als de basis voor je advertenties.

Google gebuikt de informatie uit de product feed om automatisch een Shopping advertentie te creëren. Google Merchant Center is de tool waarmee je jouw winkel- en productgegevens (feed) kunt uploaden naar Google. Hieronder zie je een basis versie van een product feed. Zo weet je welke informatie je minimaal nodig hebt.

ID – 12345
Om het unieke product te kunnen identificeren.

Titel – Apple oplader
De naam van het product.

Descriptie – Originele Apple oplader
Een beschrijving van het product.

Prijs – €1,00,-
Prijs van het product.

URL/Link – www.epurple.nl/apple-oplader
Link naar de pagina van het desbetreffende product.

Image – www.epurple.nl/appleoplader.jpg1
Link naar de afbeelding.

Google scant alle feeds die zijn ingevoerd in haar Merchant Center wanneer er een zoekopdracht wordt gedaan. Google beoordeelt vervolgens of jouw product relevant is voor in de Shopping resultaten voor deze zoekopdracht. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de bieding en de landingspagina om te bepalen of de Shopping advertentie weergeven gaat worden. De uiteindelijke Shopping advertenties worden automatisch gegenereerd door Google met behulp van gegevens uit de Feed.

Je gebruikt Google Merchant Center dus eigenlijk als een digitaal magazijn voor je producten. Middels de productfeed laat je alle informatie van je productvoorraad in, waarna je bij Google aangeeft welke producten je wel en niet wilt promoten. Of je nu één of 1 miljoen producten hebt, er is altijd een oplossing om je producten schaalbaar in te zetten in Google Shopping. Door te sturen op maximale ROAS (= Return on Ad Spend) op productniveau zorgen wij dat je niet alleen meer omzet behaalt, maar ook daadwerkelijk meer winst!

Naast het Merchant Center gedeelte, bestaat Google Shopping uit nog een onderdeel, namelijk Google Ads. Met Google Ads kun je jouw Shopping campagnes helemaal inrichten en optimaliseren zoals je dat zelf wilt.

De beleidseisen van Google Shopping

Voordat je überhaupt kan beginnen met het inzetten van Google Shopping, moet je eerst aan een aantal eisen voldoen. Zo moet je ten eerste een Google Ads en Google Merchant Center account aanmaken en vervolgens aan elkaar koppelen.

De content die je gaat inzetten voor de Shopping campagnes moeten vervolgens voldoen aan de beleidsrichtlijnen van Google.

Tot slot moet je minstens iedere 30 dagen actuele productgegevens naar Google blijven sturen om jouw advertenties te onderhouden.

Wat we precies doen

  • Productaanbod inventariseren
  • Productfeed (klaar)maken
  • Campagnes inrichten en optimaliseren
  • Maandelijkse rapportage met behaalde resultaten

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op