Quincy Janssen

Google Shopping

Beheer jij een webshop en wil je graag meer omzet genereren, maar lukt dit je niet? Dan is Google Shopping dé uitkomst voor jou!

Neem contact met ons op

Wat is Google Shopping?

Beheer jij een webshop en wil je graag meer omzet genereren, maar lukt dit je niet? Dan is Google Shopping dé uitkomst voor jou! Dankzij de slimme advertenties die je via dit platform kunt plaatsen weet je zeker dat jouw catalogus onder de aandacht komt van de juiste doelgroep!
  • Betaal per klik (PPC) en stel zelf het maximale budget in
  • Aanwezig bij de start van de shopping journey
  • Oplossingen voor alle type webshops met 1 tot 1.000.000 producten
  • Optimaliseren en sturen op ROI, waardoor Google Shopping áltijd een winstgevend kanaal is
Google Shopping valt binnen Online Marketing onder ‘zoekmachine adverteren’, ook wel SEA genoemd. Zoekmachine adverteren wordt toegepast in de vorm van tekstadvertenties en shopping/productadvertenties. Het belangrijkste verschil tussen deze twee is dat je bij tekstadvertenties zélf de zoekwoorden kunt kiezen. Shopping advertenties worden daarentegen gegenereerd met behulp van een product feed die verbonden is met je eigen webshop.

 

Hoe werkt Google Shopping?

Grote kans dat je deze advertenties weleens voorbij hebt zien komen terwijl je aan het browsen was. Maar ik hoor je denken; hoe ontstaan deze advertenties?

Simpel:

Google laat automatisch, via haar shopping integratie, advertenties zien voor het product waar op gezocht wordt. In de Shopping advertenties is vervolgens het volgende te zien:

  • De prijs van het product
  • Een afbeelding van het product
  • De aanbieder van het product
  • Eventueel een korte beschrijving van het product

Wanneer een gebruiker met zijn of haar muis over een van de shopping advertenties zweeft verschijnt er meer informatie over het product. Google Shopping maakt het dus mogelijk om als aanbieder je catalogus online aan te bieden en je producten weer te geven aan relevante bezoekers.

Ontmoet het Google Shopping team van Epurple!

Charada Ferdinandus

SEA Specialist
Quincy Janssen

Quincy Janssen

Sr. SEA Specialist

Joep Voermans

Online Marketeer
carolien visser

Carolien Visser

Marketing Manager

Sebastian Levoye

Online Marketeer

Google Shopping uitbesteden?

Als het op online marketing aankomt, kiezen veel bedrijven ervoor hun Google Shopping campagne uit te besteden. Uiteindelijk komt het neer op één belangrijke factor: resultaten.

Epurple heeft een team van specialisten hebben die elk facet van het voeren van een succesvolle campagne beheersen. Van productgegevens en advertentieteksten optimaliseren tot bodbeheer en creatief ontwerp,. We brengen het product bij de juiste mensen, op het juiste moment onder de aandacht.

Epurple heeft de nieuwste hulpmiddelen en technologieën ter beschikking om jouw campagne tot een succes te brengen. We zijn in staat de vorderingen bij te houden en gebieden aan te wijzen waar verbetering mogelijk is, zodat je er zeker van kunt zijn dat alles voorspoedig verloopt.

Voordat je überhaupt kan beginnen met het inzetten van Google Shopping, moet je eerst aan een aantal eisen voldoen. Zo moet je ten eerste een Google Ads en Google Merchant Center account aanmaken en vervolgens aan elkaar koppelen.

De content die je gaat inzetten voor de Shopping campagnes moeten vervolgens voldoen aan de beleidsrichtlijnen van Google.

Tot slot moet je minstens iedere 30 dagen actuele productgegevens naar Google blijven sturen om jouw advertenties te onderhouden. Dit doen wij allemaal voor jou!

Kom in contact voor de mogelijkheden

Wat heb je nodig om een Google Shopping advertentie te maken?

Om Google Shopping advertenties in te zetten voor jouw webshop, moet je ten eerste een lijst maken van alle producten uit je webshop waarmee je eventueel zou willen adverteren. Zorg ervoor dat je op deze lijst in eider geval de volgende gegevens voor jezelf op een rijtje zet:

  • De naam van het product;
  • De prijs van het product;
  • Een link naar de foto van het product;
  • Eventueel nog meer relevante informatie.

Op deze manier creëer je namelijk een ‘feed’ voor je product. Zo’n feed is erg belangrijk voor je Google Shopping advertenties. Deze helpt Google namelijk bij het vinden van de juiste bezoekers voor jouw producten en geldt dus als de basis voor je advertenties.

Google gebuikt de informatie uit de product feed om automatisch een Shopping advertentie te creëren. Google Merchant Center is de tool waarmee je jouw winkel- en productgegevens (feed) kunt uploaden naar Google. Hieronder zie je een basis versie van een product feed. Zo weet je welke informatie je minimaal nodig hebt.

Google scant alle feeds die zijn ingevoerd in haar Merchant Center wanneer er een zoekopdracht wordt gedaan. Google beoordeelt vervolgens of jouw product relevant is voor in de Shopping resultaten voor deze zoekopdracht. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de bieding en de landingspagina om te bepalen of de Shopping advertentie weergeven gaat worden. De uiteindelijke Shopping advertenties worden automatisch gegenereerd door Google met behulp van gegevens uit de Feed.

Je gebruikt Google Merchant Center dus eigenlijk als een digitaal magazijn voor je producten. Middels de productfeed laat je alle informatie van je productvoorraad in, waarna je bij Google aangeeft welke producten je wel en niet wilt promoten. Of je nu één of 1 miljoen producten hebt, er is altijd een oplossing om je producten schaalbaar in te zetten in Google Shopping. Door te sturen op maximale ROAS (= Return on Ad Spend) op productniveau zorgen wij dat je niet alleen meer omzet behaalt, maar ook daadwerkelijk meer winst!

Naast het Merchant Center gedeelte, bestaat Google Shopping uit nog een onderdeel, namelijk Google Ads. Met Google Ads kun je jouw Shopping campagnes helemaal inrichten en optimaliseren zoals je dat zelf wilt.

Veel gestelde vragen over Google Shopping

  • Er zijn een aantal factoren die invloed kunnen hebben op hoe snel je resultaten ziet van je Google Shopping campagnes. Hier zijn een paar van de belangrijkste:
    1.  Product relevantie. Een van de belangrijkste factoren om je succes met Google Shopping te bepalen is relevantie. Wil jen jouw producten in de zoekresultaten van de winkelende klanten zien verschijnen, dan moeten ze relevant zijn voor wat die klanten zoeken.
    2. Campagnestructuur. Een andere factor die je resultaten kan beïnvloeden is de structuur van je campagne. Een goed gestructureerde campagne zal meerdere advertentiegroepen omvatten, elk met strak gecategoriseerde groepen, keywords en productvermeldingen. Dit helpt om ervoor te zorgen dat je advertenties getoond worden aan mensen die werkelijk geïnteresseerd zijn in wat je verkoopt.
    1. Je kunt vrijwel alles vinden op Google Shopping. Het maakt niet uit wat je zoekt, de kans is groot dat je het via Google Shopping kunt vinden. Dat komt omdat het platform toegang biedt tot miljoenen producten van duizenden winkeliers over de hele wereld. Dus of je nu een nieuw paar schoenen wilt kopen of een hotelkamer wilt boeken voor je volgende vakantie, je kunt het allemaal via Google Shopping doen.
    2. Een ander groot voordeel van het gebruik van Google Shopping is dat het uiterst gebruiksvriendelijk is. Zelfs als je nog nooit online gewinkeld hebt, moet je met gemak kunnen uitvogelen hoe je het platform gebruikt. Voer gewoon wat je zoekt in de zoekbalk in en blader door de resultaten tot je iets vindt dat je interesseert. Klik dan op de aanbieding om meer over het product te weten te komen en je aankoop te doen. Zo eenvoudig is het echt!
    3. Een ander groot voordeel van het gebruik van Google Shopping is dat het uiterst gebruiksvriendelijk is. Zelfs als je nog nooit online gewinkeld hebt, moet je met gemak kunnen uitvogelen hoe je het platform gebruikt. Voer gewoon wat je zoekt in de zoekbalk in en blader door de resultaten tot je iets vindt dat je interesseert. Klik dan op de aanbieding om meer over het product te weten te komen en je aankoop te doen. Zo eenvoudig is het echt!
     

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op