TikTok, de app die maar blijft groeien. Iedereen heeft tegenwoordig een account. Het ene account heeft meer volgers en views dan de ander. Wil jij nu betere prestaties op TikTok, maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan snel verder, want wij hebben 15 tips om jouw TikTok account beter te laten presteren!
Onze eerste tip is om mee te doen aan challenges. Om de zoveel tijd komt er een nieuwe challenge uit, waar iedereen aan mee doet. Door ook mee te doen zullen mensen die de challenge interessant vinden en opzoek zijn naar soortgelijke video’s misschien wel bij jouw video terechtkomen. Ook hebben challenges vaak hetzelfde geluid of het zelfde liedje. Als mensen hier op zoeken komen ze dus ook bij jouw challenge.
In dit voorbeeld doet Bol.com mee aan een challenge op en grappige manier. Je kunt dus ook nog eens meedoen met de challenge door op een interessante en creatieve manier in te haken. Des te leuker het publiek je vind en des te meer views en/of likes je krijgt!
Over liedjes gesproken, deze hoeven niet perse aan een challenge gekoppeld te zijn. Je TikToks zullen beter presteren als je je best doet om de bekende en populaire liedjes en geluiden te gebruiken onder je video’s.
TikTok heeft verschillende soorten afspeellijsten. Zo is er een categorie met Pop, Jazz, et cetera. Daarnaast heeft TikTok ook een lijst met ‘viral’ liedjes. Hierin staan de liedjes die doorgaans het meest gebruikt worden. Zo hoef je niet actief op zoek te gaan naar veel gebruikte liedjes, maar zijn ze makkelijk te vinden in deze afspeellijst.
Nog een tip is om je video’s verticaal te houden. TikTok is namelijk een app die speciaal voor de smartphone is ingericht. Daarop is al het beeld automatisch verticaal. Generatie Z, de voornaamste doelgroep, wordt steeds luier als het gaat om dingen zelf moeten doen voordat ze bepaalde content kunnen gebruiken. Daar hoort dus ook bij dat het voor deze generatie té veel moeite is om hun telefoon te roteren zodat ze jouw video van 6 seconden kunnen zien. Maak het je publiek dus makkelijk en houd de video’s verticaal. Zo niet, dan scrollen ze meteen bij je weg.
Een andere tip is het gebruiken van hashtags onder je video. Heel veel mensen zoeken je content op via de hashtags. Op dit gebied kan je de hashtags zien als zoekwoorden, waarbij TikTok de zoekmachine is. Als je een hashtag intypt zie je hoe vaak deze bekeken worden. Is de hashtag bijvoorbeeld 10 keer bekeken, dan is het niet handig om deze te gebruiken. Is de hashtag 10 miljoen keer gebruikt, dan is het ook niet verstandig om deze te gebruiken. Door het gigantische aantal video’s zal die van jou minder snel gevonden worden. Bij het tabblad ontdekken kan je ook zien welke hashtags op dat moment trending zijn.
Iets anders dat belangrijk is, is het reageren op reacties. Heb je een leuke video geplaatst en krijg je daar reacties op? Antwoord terug! Zo zorg je ervoor dat degene die gereageerd hebben zich gezien en gehoord voelen. Misschien zijn ze wel blij dat je op hun compliment reageert, in plaats van het gewoon laat voor wat het is. Ook als er een minder positieve reactie wordt geplaatst kan je erop reageren. Dit laat de rest van je volgers ook zien dat je bijvoorbeeld een uitleg hebt op een haat reactie of dat je met kritiek om kan gaan. Let er wel op dat je niet te ver gaat in het reageren op reacties. Het internet ziet namelijk alles, en heeft ook kritiek op alles. Hou het dus wel netjes.
Een andere leuke optie om te doen op TikTok is een duet. Je kan als het ware een duet maken met een video die al bestaat. Zoals op het voorbeeld te zien is, heeft het persoon links een duet gemaakt met het persoon rechts. Zo kan je bijvoorbeeld proberen om hetzelfde dansje tegelijk te doen, of er iets anders creatiefs van maken!
Hoe maak je een duet? Ga eerst naar de video waar je een duet mee wil maken, klik vervolgens op de knop ‘delen’ en als het goed is staat daar de optie ‘duet’. Het zou ook kunnen dat de maker van de video deze optie heeft uitgeschakeld. In dit geval kan het helaas niet en zal je een andere video moeten zoeken om een duet mee te maken.
Wat ook ontzettend belangrijk is, is dat je je content consistent houdt. Je volgers volgen je, omdat ze meer van de soortgelijke content die je al maakt willen zien. Ben jij bijvoorbeeld een kunstenaar en begin je ineens met het plaatsen van work-out filmpjes, dan kan het voorkomen dat je wat volgers verliest. Kies dus een niche waar je je video’s over wilt maken, en blijf hier ook video’s over maken. Tuurlijk is het niet erg om een keertje een andere soort video te maken, zo lang het maar bij jouw account past.
Over consistentie gesproken is het ook van belang om vaak en consistent te zijn in het plaatsen van je video’s. Streef naar minimaal één keer per dag en hou dezelfde tijd aan. Op deze manier weten jouw volgers wat ze van je kunnen verwachten en zullen ze al weten hoe laat jouw content ongeveer online komt. Wil je weten hoe laat voor jou de beste tijd is om op TikTok te posten? Ga naar Instellingen > Analyses. Hier kan je een overzicht zien over je volgersactiviteit. Daar zie je op welk tijdstip jouw volgers het actiefst zijn. Als je die tijd aanhoudt voor het plaatsen van je video’s moet het goed komen!
Je kan instellen of je een TikTok video van 15 of van 60 seconden maakt. Korter dan dat kan natuurlijk ook. De gemiddelde persoon geeft 5 seconden de aandacht om te bepalen of diegene iets interessant vindt of niet. Zorg er dus voor dat je in die eerste 5 seconden het belangrijkste van de video laat zien. Zet er bijvoorbeeld een tekst bij zodat de kijker weet waar de video over gaat of begin met een vraag of een grap. Als de kijker jouw video niet binnen 5 seconden interessant vindt, zal hij of zij afhaken. Als jouw video uiteindelijk echt interessant is, is dit natuurlijk zonde. Wek dus al interesse op in dat allereerste contactmoment!
Heel veel kijkers vinden how-to video’s ontzettend interessant. Ben je bijvoorbeeld een kunstenaar? Je volgers vinden het dan waarschijnlijk erg interessant om eerst het eindresultaat te zien en vervolgens versneld het proces hiervan. Ook doen heel veel make-up artists een how-to van hoe zij hun make-up op een bepaalde manier aanbrengen. Een ander voorbeeld van een how-to video is een uitleg video over hoe je iets doet. Houd wel rekening met het limiet van 60 seconden.
TikTok heeft ook nog een optie om filters toe te voegen. Er zijn ontzettend veel filters, van een alien filter, naar een greenscreen filter, naar een glitter filter, noem maar op. Niet alleen is dit leuk en creatief om mee in de weer te gaan, het kan ook nog eens voordelig werken voor betere TikTok prestaties. Net als een geluid of een hashtag kan iemand op het filter klikken, dat jij gebruikt hebt. Daar staan dan een hele hoop video’s met dit exacte filter. Als iemand dus op een filter zoekt, zit de kans erin dat jouw video een van de voorbeeld video’s is. Zo wordt je ook nog eens via de filter knop gevonden!
Een goede manier om meer betrokkenheid te creëren is om een vraag te stellen. Dit kan je doen in je video zelf, of in de caption. Het hoeft geen moeilijke vraag te zijn, het kan ook een simpele ‘wat doe jij op deze zonnige dag?’ zijn. Op deze manier zullen mensen hierop reageren en zich betrokken voelen tot jouw content. Daarnaast reageren mensen eerder als er meer mensen hebben gereageerd! Zo zal jouw video eerder op de For You pagina van anderen komen én zo zullen anderen hierop reageren!
Een andere tip om beter te presteren op TikTok is het bijhouden van analyses over jouw content, volgers, views en likes. Dit kan je doen door bijvoorbeeld door te schakelen naar een TikTok Pro account. Hier kan je (gratis) analyses zien. Door meer over je account en je successen en struikelpunten te weten te komen, kan je ook eerder bijsturen waar nodig en het houden zoals het is waar het al goed gaat.
Het komt erop neer dat je met het bijhouden van de analyses beter kunt zien waar je wat nog kan verbeteren en waar je iets al goed doet. Dit werkt veel beter dan roekeloos van alles uit te proberen om te kijken waar het aan ligt dat een bepaalde video bijvoorbeeld minder goed presteert.
De app TikTok maakt namelijk niet alleen gebruik van nummers van artiesten, maar biedt ook de mogelijkheid voor gebruikers om eigen geluiden te uploaden. Deze geluiden kunnen vervolgens gebruikt worden door de hele TikTok community.
Heb jij nou een super geluid, twijfel dus niet en maak er een officieel geluid van. Zodra anderen hem gebruiken kunnen ze binnen twee klikken bij jouw (originele) video terecht komen! Wil jij weten hoe je een eigen geluid maakt?
De laatste tip die we willen meegeven is: blijf nuchter. De meeste mensen zitten op de app om vermaakt te worden, dus zorg er ook voor dat dat het doel is van jouw video’s. Natuurlijk kan je ze wat leren, zolang dit maar op een leuke en creatieve manier wordt gedaan. Daarnaast hoeven de video’s ook niet heel serieus te zijn. Je krijgt de aandacht pas echt als je simpele, luchtige en nuchtere video’s maakt.
Heb je vragen of hulp nodig?
Heb je vragen over het laten groeien van jouw TikTok profiel of wil je direct met een expert spreken over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op! Onze Social Media Marketing Specialisten helpen je graag!
Ben je benieuwd naar onze video’s op TikTok? Bekijk hier dan het Epurple TikTok profiel!