Ook op Instagram zijn hashtags van onschatbare waarde om jouw bereik en engagement te vergroten. Op Instagram hebben de meeste pagina’s hun succes namelijk te danken aan het correct inzetten van hashtags. Maar hoe gebruik je hashtags nu om meer mensen te bereiken en engagement te creëren, om zo een sterke pagina op te bouwen? En waar moet je dan op letten? In dit artikel vertellen wij je alles over het gebruik van hashtags op Instagram.
Hashtags worden gebruikt op Twitter, Pinterest, LinkedIn en natuurlijk Instagram. Maar wat betekent hashtag en wat is een hashtag? Een hashtag begint met een hekje (#) en wordt gevolgd door een woord zonder spaties. De woorden omschrijven jouw post waardoor deze vervolgens gecategoriseerd kan worden. Door middel van hashtags geef je eigenlijk onderwerpen aan je bericht, waardoor (potentiële) volgers jouw bericht makkelijker kunnen vinden. Zoeken ze op een van jouw trefwoorden, dan komt jouw post omhoog. Kortom, wanneer jij weet welke hashtags voor jouw doelgroep en jouw merk of bedrijf relevant zijn én deze inzet voor jouw bericht, zal je meer bereik hebben onder de doelgroep.
Hashtags bieden je de kans om nieuwe mensen te bereiken, die jou nog niet volgen. Wanneer mensen zoeken op een bepaalde hashtag en jouw post bovenaan staat bij de resultaten, dan kun je op die manier nieuwe mensen bereiken. Door relevante hashtags te gebruiken, zul je de juiste doelgroep aanspreken en de juiste volgers genereren. De kans dat een volger converteert naar klant is in dit geval dus veel groter.
De beste hashtags zullen afhankelijk zijn van jouw doelgroep en bedrijf. Het is dan ook essentieel om zelf een zoekwoordenonderzoek te gaan doen en hierin onderscheid te maken in hashtags met verschillende groottes (hier komen we zo op terug). Om dit toe te lichten, is het eerst van belang dat je weet dat de hashtags binnen Instagram zijn opgedeeld in twee secties: de recente posts en de top posts.
De recente posts zijn de nieuwste posts, op chronologische volgorde, met een bepaalde hashtag. Bij de top posts staan de beste posts van die hashtag. Wanneer je gebruik maakt van een populaire hashtag, bijvoorbeeld #socialmedia met 17,6 miljoen berichten, dan zal jouw nieuwe post relatief kort bij de recente posts staan. Verder staat er veel content op deze hashtag waardoor jouw post niet zal opvallen en een kleine kans heeft om bij de populaire resultaten terecht te komen.
Bij het gebruik van een kleinere hashtag, zal jouw nieuwe post veel langer bij de recente posts blijven staan. Verder staat er minder content op een kleine hashtag en hierdoor is de kans een stuk groter dat je zichtbaar bent bij populaire resultaten én zal jouw post eruit springen als relevante post. Kortom, het bereik bij kleinere hashtags is dan wel kleiner, maar wel veel relevanter.
Nu we hebben besproken wat je wel moet doen, bij deze een aantal dingen die je juist niet moet doen:
TIP 1: Zorg dat je niet altijd dezelfde hashtags gebruikt
Het is belangrijk af te wisselen met hashtags, hierbij moet je er op letten dat je er wel een bepaalde lijn in volgt, zodat je account een duidelijk profiel krijgt. Het Instagram algoritme vindt het dan makkelijker jouw account te categoriseren en te matchen met de juiste doelgroep. Des te groter jouw bereik onder een gerichte doelgroep.
TIP 2: Gebruik minimaal 11 hashtags
Hoeveel hashtags moet je gebruiken op Instagram? De limiet op Instagram ligt bij 30 hashtags, maar er zijn verschillende theorieën over welk aantal het beste werkt. Zo zou 11 de ‘sweet spot’’ zijn voor hashtags. Anderen zeggen dat je voor een zo groot mogelijk bereik gebruik moet maken van 30 hashtags. In het geval van 11 hashtags, raden wij aan om 3 niche hashtags, 2 kleine hashtags, 3 middelgrote hashtags, 2 grote hashtags en 1 branded hashtag te gebruiken. De laatste variant is een zelf gecreëerde hashtag door jouw merk of bedrijf, voor een verzameling van al jouw content.
3 niche hashtags 0-10.000
2 kleine hashtags 10.000-50.000 posts
3 middel grote hashtags 50.000 – 500.000 posts
2 grote hashtags 500.000 – 5.000.000 posts
1 branded hashtag
TIP 3: Gebruik geen spam hashtags zoals #f4f (follow for follow) of #l4l (like for like)
Misschien dat je hier inderdaad veel likes en volgers door krijgt, maar dit is absoluut niet jouw doelgroep. De kans dat deze volgers zullen converteren in klanten is dus zeer laag.
TIP 4: Gebruik geen leestekens en geen spaties, dan werkt de hashtag niet
Leestekens en spaties zorgen ervoor dat de hashtags niet werken op Instagram.
TIP 5: Plaats de hashtags niet in een comment onder je bericht, maar gewoon in het bericht zelf
Plaats je de hashtags als reactie op je Instagram post? Dan heeft dit minder effect dan wanneer je de hashtags in het bericht zelf plaatst.
TIP 6: Plaats drie witregels tussen jouw post en je hashtags.
Wanneer je veel hashtags aan je bericht toevoegt, wordt het al snel onoverzichtelijk. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de hashtags te veel afleiden van de inhoud van je bericht. Om dat te voorkomen kan je drie witregels toevoegen. Instagram toont dan pas de hashtags als je op “meer” klikt.
TIP 7: Stel relevante hashtags boven populaire hashtags
Gebruik geen irrelevante hashtags. Dus geen #foodie onder een online marketingpost. Verder is het belangrijk om iedere hashtag die je wilt gaan gebruiken te controleren op Instagram. Dit kan je doen door de hashtag in te vullen bij de zoekfunctie en te kijken naar de content die hieraan gekoppeld is. In sommige gevallen lijkt een hashtag namelijk relevant, maar wordt de hashtag in een andere context gebruikt.
Hopelijk is het inmiddels duidelijk dat de best presterende hashtags per bedrijf en doelgroep zullen verschillen. Om jouw eigen hashtags te vinden is het handig om rekening te houden met waar jouw doelgroep naar zoekt, welke hashtags jouw concurrenten gebruiken en hoe relevant de hashtags zijn voor jouw post. Het blijft een geval van trial-and-error, zou moet je altijd na verloop van tijd kijken welke hashtags wel en welke hashtags niet goed presteren. De slecht presterende hashtags vervang je dan weer door nieuwe. Het is belangrijk om te blijven optimaliseren.
Een handige tool om Nederlandse hashtags te vinden is Tagsfinder. Om de populariteit en trends van bepaalde hashtags te achterhalen én suggesties te krijgen van gerelateerde hashtags, raden wij Hashtagify aan. Let op! Veel hashtag tools zijn in het Engels. Als jouw doelgroep Nederlands is, zal je deze hashtags dus eerst nog moeten vertalen als je relevante volgers wilt genereren.
Binnenkort zullen er nog meer artikelen verschijnen over het gebruiken van hashtags op LinkedIn en Pinterest. Houd onze sociale mediakanalen dus goed in de gaten om geen artikel mis te lopen!