TikTok, het steeds groter wordende platform. Waar het begon met alleen dansjes en challenges, groeit het steeds meer naar een platform dat voor allerlei soorten verschillende video’s wordt gebruikt. Zelfs voor je bedrijf kan je tegenwoordig TikTok inzetten! En nee, dat hoeft zeker niet met een dansje of een challenge. Hoe zet je TikTok nu in voor je bedrijf? Lees snel verder om daar achter te komen!

 

Meer weten?

Op TikTok hoef je niet zakelijk te zijn!

TikTok doelgroep

Veel bedrijven focussen zich niet op TikTok door de vrij jonge doelgroep. TikTok heeft namelijk een jongere doelgroep dan Instagram, het begint vaak al vanaf de leeftijd van 10. Dit loopt uit tot jongvolwassenen in de 20. Richt jij je dus op een jongere doelgroep? Dan is TikTok niet te missen voor jou als bedrijf.

De afgelopen maanden is het platform erg gegroeid, waardoor de doelgroep steeds breder wordt. Langzamerhand merk je dat er toch 30 plussers de TikTok wereld beginnen te betreden. Hoewel er nog steeds veel jonge mensen op het platform te vinden zijn, blijft de rest dus zeker niet achter. Steeds meer bedrijven plaatsen nu ook content op TikTok, maar nog lang niet genoeg.

Waarom TikTok voor bedrijven?

Er zijn een aantal redenen waarom het handig is om TikTok in te zetten als bedrijf. Wij delen deze graag met je!

TikTok adverteren

Een reden om TikTok in te zetten als platform voor je bedrijf is dat je er ook op kan adverteren. Je kan bij het adverteren targeten op locatie en leeftijd. Hier kan je makkelijk een jonge doelgroep aanspreken, omdat zij dagelijks op dit platform te vinden zijn. Daarnaast heb je goed inzicht in de resultaten. Er zijn een aantal advertentie mogelijkheden op TikTok:

  • In-feed advertenties
  • Brand takeover advertenties
  • Topview advertenties
  • Branded Hashtag challenge
  • Branded effects

TikTok is natuurlijk een vrij nieuwe app, waardoor er nog weinig op wordt geadverteerd. Dit betekent weinig concurrentie en dus ook lage prijzen tegen het adverteren. Ideaal dus!

Koppel andere social media aan je TikTok

Het is ook mogelijk om je andere sociale media te koppelen aan TikTok. Denk aan Instagram en YouTube. Als iemand jouw account bekijkt kan hij of zij met één druk op de knop naar jouw Instagrampagina of YouTube kanaal. TikTok is vaak meer bedoeld voor korte, leuke content. Als iemand vervolgens echt geïnteresseerd is, kan diegene makkelijk naar je andere sociale media kanalen. Daar heb je bijvoorbeeld een professionelere uitstraling. Als je TikTok video’s het dus goed doen dan zorg je ook gelijk voor meer social media engagement, óók op je andere platformen!

Gratis TikTok Pro account

Iets wat ook handig is voor je bedrijf op TikTok is dat je een gratis Pro account kan inschakelen. Er is dan de keuze tussen een ´maker account´ en een ´zakelijk account´. Influencers kiezen vaak voor het maker account, maar het zakelijke account is speciaal voor bedrijven. Met het Pro account heb je meer inzicht over je volgers en kan je analyses zien met betrekking tot de bezoekers van je account en de views op je video´s. Ook kan je een snelkoppeling plaatsen naar je website of email, wat bij een normaal account niet mogelijk is.

Je schakelt over naar een Pro account door naar Instellingen te gaan, vervolgens naar Account beheren en daar vind je de knop Overschakelen naar Pro account. Daar kan je kiezen of je een Maker of een Zakelijk account wilt. Het is allemaal (nog) gratis!

Luchtig kijkje in je bedrijf

Als bedrijf zijnde ben je toch vaak zakelijk, ook op je sociale media. TikTok is juist een platform waar je juist niet zakelijk hoeft te zijn. Geef hier een luchtig kijkje achter de schermen van je bedrijf. Kijkers vinden het vaak fijn als een bedrijf open is over wat er allemaal gebeurt buiten de perfecte en gelikte content die ze normaal te zien krijgen.

Met TikTok kan je als bedrijf lekker creatief doen met muziekjes, lettertypes en videobeelden. Zoals hieronder te zien is heeft Epurple een video gemaakt van het thuiswerken. Dit is een goed voorbeeld van een kijkje achter de schermen in het bedrijf.

Gerichtere content

TikTok is het platform dat ervoor zorgt dat jouw video’s het juiste publiek bereiken. Tegenwoordig zijn alle platformen hier mee bezig, maar TikTok doet het echt het best. Met artificiële intelligentie, machine learning en meer zorgt TikTok ervoor dat gebruikers alleen te zien krijgen wat ze willen zien. Doordat gebruikers zich enorm relateren aan jouw content en doordat de app voor een beetje luchtigheid zorgt creëer je enorm veel engagement.

Het is daarom dus ook heel makkelijk om snel te groeien. Er hoeft maar één video viraal gaan en jouw content wordt ineens veel bekeken. Op TikTok verkrijg je dus heel snel meer views en likes, doordat jouw content wordt laten zien aan de mensen die het echt interessant vinden, en ook gelijk engagement zullen tonen.

Hoe TikTok voor bedrijven?

Je gaat een TikTok account aanmaken voor je bedrijf. Maar hoe pak je dit aan? Volg deze stappen voor gegarandeerd TikTok succes!

Stap 1: Maak een Pro account

De allereerste stap is het aanmaken van een TikTok account. Zoals we hier boven noemden kan je het beste als bedrijf een Pro (zakelijk) account aanmaken. Met dit Pro account heb je inzage in de views, content en volgers. Hierin kan je bijvoorbeeld de volgersactiviteit volgen. Natuurlijk zijn deze analyses pas echt handig om conclusies uit te trekken nadat je al een tijdje content plaatst, maar het is wel handig om vanaf begin af aan te weten hoe je deze analyses kunt zien!

Stap 2: Stel je bio in

De tweede stap is het instellen van een bio. In een bio is het belangrijk dat het voor de bezoeker duidelijk is wat voor bedrijf je bent, wat je doel is en waar je gevestigd zit. Zorg ook voor een duidelijke en simpele profielfoto die overeenkomt met je bedrijf/content. Tot slot kan je een koppeling naar je Instagram pagina, YouTube kanaal of website toevoegen. De gebruiker kan dan gemakkelijk doorklikken naar de andere platformen.

Stap 3: Content creëren

Daarna kan je beginnen met het creëren van content. Het is belangrijk om consistent te blijven plaatsen op TikTok. Het beste is om minimaal één keer per dag te blijven plaatsen. Zo zullen je volgers uiteindelijk wachten op je video’s en zal het ook in hun routine komen te zitten. Blijf ook consistent met de inhoud. Als je een bepaald type video’s maakt zullen je volgers ook verwachten dat je deze blijft maken. De volgers zijn je immers gaan volgen om soortgelijke content te zien.

Stap 4: Gebruik hashtags

Het helpt ook om hashtags te gebruiken onder je TikToks. De hashtags moeten gebaseerd zijn op de content van je video. Op deze manier zijn jouw video’s ook te vinden voor mensen die via hashtags opzoek gaan naar video’s. Je creeërt meer zichtbaarheid door hashtags te blijven gebruiken.

Stap 5: Reageer op je volgers

Je content staat online. Dan ben je alleen nog niet klaar! Er zullen mensen zijn die je video’s bekijken, liken en reageren. Het is ontzettend belangrijk om dit in de gaten te houden en om hierop terug te reageren! Zo kan het zo zijn dat iemands in de reacties een vraag stelt. Door hierop te reageren creëer je meer engagement en klantvertrouwen. Ook kan je ervoor kiezen om te reageren op complimentjes. Dit kan overigens ook door simpelweg de reactie te liken. Dan zijn er natuurlijk ook nog gevallen waarin er een negatieve reactie staat. Ook hier kan je op reageren, zolang je het professioneel houdt!

Reactie op een minder positieve reactie:

Reactie op een compliment:

Reactie op een vraag:

Dus: Maak een TikTok account aan

Dacht jij eerst dat TikTok niks voor jouw bedrijf was? Dan ben je hopelijk van gedachten veranderd, want je hebt er wel degelijk wat aan. Het kan daarnaast ook zeker niet kwaad om het te proberen. Volg de stappen en we garanderen je binnen no time succes op de app!

Onze algemene werkwijze

Gerelateerde artikelen

Ook interessant voor jou

Bekijk alle artikelen