Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma dat het mogelijk maakt om jouw organisatie online zichtbaar te maken binnen het Google netwerk. Hierbij kan je adverteren op zowel het zoeknetwerk als het Display netwerk van Google.

Neem contact met ons op

Wat is Google Ads?

Online adverteren wordt steeds populairder en er zijn tal van manieren om jouw organisatie online op de kaart te zetten. Meer hoe geef je hier de juiste invulling aan en welk platform geeft jou het gewenste resultaat? Google Ads is een advertentieprogramma dat het mogelijk maakt om jouw organisatie online zichtbaar te maken binnen het Google netwerk. Hierbij kan je adverteren op zowel het zoeknetwerk als het Display netwerk van Google .

Om te begrijpen hoe Google Ads, voorheen Google AdWords, werkt is het belangrijk om eerst te weten hoe het zoek- en displaynetwerk van Google in elkaar steekt.

Google zoeknetwerk

Bij het zoeknetwerk van Google start het altijd met een consument. Deze consument heeft een gedachte, een idee of een vraag die zij willen stellen in Google. Deze consumenten gaat naar de zoekmachine Google om antwoorden te vinden op zijn of haar vraag/vragen. Wanneer de consument op Google zoekt wil hij/zij het beste antwoord vinden op de vraag en het liefste zo snel mogelijk. Dit moment is dé kans om jouw bedrijf of product te laten zien. Na het invullen van een zoekopdracht krijgt de consument organische resultaten te zien die Google zelf rangschikt. Boven deze organische resultaten staan betaalde advertenties. Als bedrijf kan je hier terecht komen met behulp van Google Ads.

Google Display Netwerk (GDN)

Het displaynetwerk van Google bestaat uit meer dan 2 miljoen websites, video’s en apps. Het GDN bereikt hierdoor meer dan 90% van alle internetgebruikers in de hele wereld. Google Ads maakt het mogelijk om advertenties te tonen op deze platformen. Het bereiken van deze internetgebruikers gebeurt op basis van targeting. Denk hierbij aan context, specifieke doelgroepen, locaties etc.

Starten met Google Ads

Hoe werkt Google Ads?

Meerdere bedrijven willen natuurlijk met hetzelfde zoekwoord of targeting bovenaan komen te staan. Om dit in goede banen te leiden bepaald Google Ads op basis van een biedingssysteem wie wanneer bovenaan komt te staan. Hierdoor zou je het advertentieprogramma Google Ads kunnen vergelijken met een veilig. Elke keer als een consument een zoekwoord invult in Google start een nieuwe veilig. Wie bovenaan komt te staan wordt bepaald aan de hand van de volgende factoren: jouw bod, de kwaliteit van jouw advertenties en de verwachte impact van jouw advertentie-extensies.

Jouw bod wordt binnen de veiling niet alleen bepaald door het absolute bedrag dat je biedt. Hierbij wordt ook gekeken naar de targeting en biedstrategie die je hebt ingesteld. Bij targeting kan je denken aan locaties, tijdsperiodes etc. De gekozen biedstrategie bepaald hoe je wil bieden. Binnen Google Ads heb je de keuze uit de volgende biedstrategieën:

  • Handmatige CPC-biedingen;
  • eCPC (verbeterde kosten per klik);
  • Klikken maximaliseren;
  • Conversie maximaliseren;
  • Doel-CPA (kosten per acquisitie);
  • Doel-ROAS (rendement op advertentie-uitgaven).

Naast jouw bod is de kwaliteit van de advertenties, de kwaliteitsscore, belangrijk voor jouw positie in de veiling. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van de volgende factoren:

  • Relevantie van de advertentie;
  • Relevantie van het zoekwoord;
  • De landingspagina;
  • De klikratio;
  • De historie.

De laatste factor die bepaald of jouw advertentie zichtbaar wordt is de verwacht impact van jouw gekozen advertentie-extensies. Bij het plaatsen van een advertentie kan je kiezen om extra extensies en dus extra informatie toe te voegen aan de advertentie. Denk hierbij aan sitelinks, highlights, telefoonnummers, prijs etc. Op basis van deze extensies bepaalt Google Ads wat de impact is op de prestatie van jouw advertentie.

Ontmoet het Google Ads team van Epurple!

Charada Ferdinandus

SEA Specialist
Quincy Janssen

Quincy Janssen

Sr. SEA Specialist
Marc Laurent

Marc Laurent

PPC Marketeer
Gutama Abadinsa

Gutama Abadinsa

Online Marketeer

Tara van Rooijen

Online Marketeer

Welke advertentie mogelijkheden zijn er?

Elke vorm heeft zijn eigen doel en voordelen waarop jij kan bepalen of het jou helpt jouw gekozen doelstellingen te bereiken. De verschillende advertentietypen binnen Google Ads zijn;

  • Search: Tekst advertenties waarmee je klanten kan bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw product of service.
  • Prestatiemaximum: Doelgroepen bereiken in Google met één enkele campagne.
  • Shopping: Jouw producten promoten met Shopping-advertenties.
  • Display: (banner)Advertenties die worden weergeven op heel veel websites die verbonden zijn aan het Google Display Netwerk.
  • Discovery: Discovery advertenties die worden weergeven op onder andere YouTube, Discover en in Gmail.
  • Video: Kijkers op YouTube en Internet bereiken en aanspreken met jouw advertenties.
  • App: Advertenties om jouw app te promoten in de verschillende netwerken van Google.
  • Smart: Jouw bedrijfsdoelen bereiken met geautomatiseerde advertenties binnen het Google Netwerk.
  • Lokaal: Leid klanten naar een fysieke locatie.

Welke je gaat inzetten hangt af van wat bij jouw bedrijf past en welke doelstellingen je hebt opgesteld.

Veel gestelde vragen over Google Ads

  • Een SEA expert heeft kennis van het veilingsysteem dat gebruikt wordt door zoekmachines om advertenties te plaatsen. De SEA expert voert analyses uit over de doelgroep,  het product en / of dienst waarvoor de campagne is en welke type advertentiecampagnes het meest geschikt is. Daarnaast zal de SEA expert optimalisaties uitvoeren, gedurende de campagne, om ervoor te zorgen dat het besteedbare advertentiebudget zo goed mogelijk wordt benut.
  • Een goede advertentiecampagne bestaat uit een aantal factoren. Denk aan een gedegen vooronderzoek naar de doelgroep, het bedenken en maken van de advertenties zelf, het advertentiebudget en de tijd dat besteed wordt aan het optimaliseren van de advertentiecampagne gedurende de looptijd. Houdt rekening met de tijd ten behoeve van de (na)bespreking van de resultaten van de advertentiecampagne. Wij gaan graag met u in gesprek om een passende offerte te maken.
  • Met SEA kunt u een zeer prominente plek bemachtigen op de zoekresultatenpagina’s van zoekmachines zoals Google. Op welke plek de advertenties getoond worden en tegen welke prijs is afhankelijk van meerdere factoren.

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op