Persbericht
Eerste commerciële toepassing van baanbrekende AI-technologie in Nederland
Online Marketing Bureau Epurple ontwikkelt uniek algoritme dat zelfstandig Nederlandstalige websiteteksten kan schrijven
Nieuwegein, 24 maart 2022 | Online Marketing Bureau Epurple gaat als eerste in Nederland ‘Natural Language Processing’ inzetten om websiteteksten te schrijven. Het bureau heeft daartoe in eigen beheer een algoritme ontwikkeld dat op basis van online input vanuit diverse talen, zelfstandig hoog scorende (SEO/SEA) Nederlandstalige content kan produceren en met ongekende snelheid kan updaten en aanpassen aan de actualiteit. Op dit moment vinden er bij meerdere grote opdrachtgevers testen plaats, alsmede gesprekken over langlopende licentiecontracten. Epurple verwacht door deze nieuwe techniek niet alleen zelf een stuk efficiënter te kunnen gaan werken en beter en goedkoper online advertentieruimte te kunnen inkopen, maar ook de zelfwerkzaamheid van klanten te vergroten.
Het genereren van content door algoritmen neemt internationaal een snelle vlucht. Hiervoor zijn diverse zogeheten ‘taalmodellen’ ontwikkeld die het mogelijk maken om op basis van bestaande teksten nieuwe teksten te schrijven, dan wel teksten te vertalen of samen te vatten. In de IT-wereld staat dit sub-domein van de AI (Articificial Intelligence – red.) wel bekend als NLP (Natural Language Processing -red.).
Vrijwel alle bestaande taalmodellen zijn ontwikkeld met het Engels als basis en daardoor maar beperkt geschikt om in te zetten binnen andere taaldomeinen, zoals het Nederlands. Epurple heeft daarom als eerste een eigen algoritme ontwikkeld dat specifiek geschikt is voor het vertalen van teksten in het Nederlands en het genereren van Nederlandstalige content. Het bureau combineerde daarvoor een aantal bestaande AI-technieken (waaronder GPT3 en diverse open source taalmodellen) tot een nieuw ‘machine learning model’.
Onbegrensd aantal toepassingen
Volgens Epurple-CEO Thijs Don maakt de nieuwe techniek – die de werknaam Lisa heeft gekregen – het straks mogelijk om veel sneller actuele webcontent voor klanten te genereren dan nu het geval is. “We denken daarbij zowel aan het schrijven van nieuwe content op basis van bijvoorbeeld bepaalde relevante steekwoorden in de content van internationale concurrenten, als aan het herschrijven van bestaande content om die SEO- en SEA-technisch beter te laten scoren op vindbaarheid, uniciteit en relevantie – allemaal zeer zwaarwegende aspecten voor Google. We kunnen straks ook zeer efficiënt headlines maken op basis van bestaande content, korte blogs en teksten voor landingspagina’s laten produceren over specifieke onderwerpen, en klantreviews automatisch laten classificeren. Het aantal mogelijke toepassingen is onbegrensd.”
Epurple voert op dit moment een aantal tests uit bij bestaande opdrachtgevers, onder meer in de reisbranche. Don: “Sommige van hen hebben vele honderden landingspagina’s in beheer met honderden accommodaties op tientallen bestemmingen die zeer frequent geüpdatet moeten worden om voor consumenten super relevant te blijven. Bijvoorbeeld omdat het weer omslaat of er onverwacht iets gebeurt waardoor het sentiment van het publiek verandert. Normaliter vraagt dit soort content-updates door mensen laten uitvoeren enorm veel handenarbeid of is soms domweg onmogelijk in combinatie met de snelheid waarmee idealiter de veranderingen doorgevoerd zouden moeten worden; onze techniek kan wel duizenden landingspagina’s tegelijkertijd super-actueel houden.”
Eerst ervaren, dan geloven
Om geïnteresseerde opdrachtgevers zelf te laten ervaren waartoe het algoritme in staat is, opent Epurple opent op 7 april 2022 een ‘AI Web content Experience Center’. Don: “We laten ze bij een exclusief bezoek aan ons Experience Center beleven wat Lisa kan betekenen voor hun eigen processen in relatie tot webbeheer en het managen van content. Veel organisaties worstelen ermee dat ze content steeds frequenter en sneller moeten updaten, wat heel veel werk meebrengt, en tijd en geld kost. Via een licentie op het gebruik van onze AI kunnen zij enorme besparingen realiseren. Ook laten we hen ervaren hoeveel meerwerk zij op hun afdeling marketing zelf of wij als bureau maandelijks kunnen doen met bestaande mensen of binnen hetzelfde budget, hoeveel meer conversie er te winnen is en hoeveel Lisa keihard kan besparen op de inkoop van Google”, aldus Don.
Vanaf 24 maart is het mogelijk een reserveringen te maken voor een bezoek aan het AI Web Content Experience Center via https://epurple.nl/epuai/
Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Epurple Online Marketing:
Thijs Don, tel. +31 (0) 30 227 0594, mobiel +31 (0) 6 46615727, thijs.don@epurple.nl
of
Creative Venue PR: Frank Witte, mobiel +31 (0)6 53736170, f.witte@creativevenue.nl