Remarketing, een steeds bekender wordende term in de online marketing wereld. Je hebt het vast wel eens meegemaakt, je denkt na over een vakantie, zoekt vliegtickets op en ineens krijg je allemaal reclames over vliegtickets. Overal waar je naartoe gaat op het internet, zoals een webshop, zie je die ‘Goedkope vlucht naar Lissabon’ reclame weer terug. Steeds meer organisaties maken gebruik van het zogeheten remarketing. Wat is dit nu precies en waarom moet jij het inzetten? Lees snel verder, want wij vertellen het je graag!
Remarketing is als het ware het bereiken van mensen waarvan je weet dat ze interesse hebben in je product of dienst. Steeds meer organisaties zetten remarketing in. Dit komt doordat de websitebezoeker nog in de fase zit waarin hij of zij nadenkt over het product of de dienst. Vooral bij grotere aankopen zoals een laptop of een vliegticket zal iemand een langere nadenktijd nodig hebben voordat hij of zij de aankoop doet.
Met remarketing speel je in op het overhalen tot aankoop van een product of dienst waar de consument in de eerste instantie al interesse in had. Zo kan je dus als organisatie gerichter adverteren, in plaats van je advertentie neerzetten op de eerste beste webshop in de hoop dat je doelgroep inderdaad opzoek is naar een laptop of een vliegticket.
Waarom zou je remarketen? Remarketing brengt een heleboel voordelen met zich mee. Die zetten we graag voor je op een rijtje.
Een van de grote voordelen is dat remarketing helemaal niet duur is. Denk bij remarketing aan kosten per klik op advertenties. De kosten hiervan zijn vaak helemaal niet hoog en bedragen 10 tot 20 cent per klik. De meeste mensen klikken daarnaast ook pas écht op een advertentie als ze geïnteresseerd zijn, dus dat je er een conversie uithaalt is wel zeker. Met deze warme lead kan je veel voor weinig geld!
Tegenwoordig draait marketing bijna alleen maar om extra gericht naar je doelgroep zijn. Met remarketing kan je dit dus zeker nastreven. Niet alleen geef je de doelgroep wat ze willen, door middel van de cookies kan je de advertenties zo gepersonaliseerd mogelijk maken voor ieder individu.
Denk bijvoorbeeld aan een andere advertentie voor iemand die twee pagina’s heeft bekeken en weer een andere advertentie voor iemand die producten in zijn/haar winkelmandje had, maar nog niet heeft afgerekend. Degene met een vol winkelmandje heeft maar een klein duwtje nodig, terwijl degene die alleen maar even snel gekeken heeft een grotere zet nodig heeft.
Waar je vroeger in de fysieke winkel dacht ‘ach joh ik sta er nu, ik neem het wel mee’, zit je nu achter je laptop met ‘hmm ik weet het niet, misschien dat ik dit later koop’. Hoe vaak iemand dat niet denkt en het vervolgens compleet vergeet. Dat is waar remarketing inspringt. Het shoppen in de online wereld zorgt ervoor dat het proces naar de aankoop veel langer duurt. Door jezelf als organisatie constant in beeld te brengen bij je doelgroep zal je zeker niet vergeten worden. Hierdoor zal de consument merken dat ze toch wel veel aan dat product of dienst denken of eraan herinnert worden.
Door remarketing in te zetten vergroot je je eigen naamsbekendheid. Als je een advertentie creëert die aantrekkelijk is, jouw bedrijfsnaam er duidelijk op heeft staan en ook nog eens een goede call-to-action bevat dan zal degene die deze advertentie te zijn krijgt jou eerder onthouden. Het is je namelijk vast wel overkomen dat je iets leuks zag op een website en hier later aan terug dacht, maar de naam van de website niet meer wist. Had die website nou remarketing ingezet dan had je dat probleem niet gehad en dan zou je inmiddels de naam van de organisatie weten en onthouden.
Hoe werkt remarketing eigenlijk? Je kan op verschillende manieren inspelen met remarketing, maar de bekendste manier is Google Ads remarketing. Je zet als eerste je campagne in Google Ads. Daarna plaats je een remarketingtag op de pagina’s van je website (jawel, op elke pagina). Deze tags worden ook wel cookies genoemd. Vaak moet de gebruiker de cookies eerst accepteren voordat de remarketingtag in zijn werking gaat.
Vervolgens slaat deze tag jouw gegevens op in een remarketinglijst en zullen de advertenties over de site die je bezocht hebt te zien zijn op andere websites online.
Er bestaat ook nog dynamische remarketing. Deze remarketingtag houdt dus bij wie er op een bepaalde pagina van je website zit, waar diegene is blijven hangen, of diegene iets in het winkelmandje heeft gelaten, hoeveel pagina’s diegene bekeken heeft, etcetera. Op deze manier kan je dus in plaats van alleen organisatie advertenties laten zien, ook specifieke productadvertenties laten zien.
Naast remarketing op Google bestaat er ook FaceBook remarketing. In plaats van Google Ads maak je dan gebruik van FaceBook Pixel. Via FaceBook retarget je dan bezoekers. Instagram valt onder FaceBook, dus dit werkt op precies dezelfde manier: ook met FaceBook Pixel.
Op LinkedIn kan je dit ook inschakelen. Hiervoor gebruik je de remarketing tool ‘Insight tag’. Remarketing is dus op allerlei verschillende manieren handig om leads binnen te halen. Door je als organisatie zijnde te richten op de doelgroep die jouw (on)bewust ook wilt, bespaar je een hoop moeite en kosten.
Je hebt vast zelf wel een keer meegemaakt dat je een advertentie voorbij ziet komen van een organisatie waarvan je eerder die week nog de website bezocht hebt. Soms denk je na diezelfde advertentie tien keer gezien te hebben ook dat het wel weer mooi geweest is. Het zou goed kunnen dat je dus bang bent dat de doelgroep jou ook zo vervelend gaat vinden. Hier is gelukkig een oplossing voor. Je kan namelijk helemaal zelf kiezen hoe vaak ieder persoon jouw advertentie tegen kan komen. Denk jij dat drie genoeg is? Dan stel je dat als limiet in per persoon. Kans is klein dat ze dat vervelend vinden!
Remarketing is dus de ideale strategie die je kunt inzetten om doelgroep gerichter te adverteren naar mensen die ook daadwerkelijk interesse hebben in jouw product of dienst. Met remarketing kan je op een goedkope manier de potentiële klant een zetje in de juiste richting geven. Met de lage kosten en de goede resultaten is de hoofdvraag: waar wacht je nog op?
Waarom remarketing bij Epurple? Wij helpen je graag. Bij ons kan je namelijk profiteren van een aantal dingen:
Heb je nog verdere vragen over remarketing of heb je hulp nodig? Onze specialisten staan graag voor je klaar. Neem gerust contact met ons op!