TikTok: een vrij nieuw platform waar ineens alle aandacht op gericht is. Jongeren zijn nooit zó massaal actief geweest op een social media kanaal. Wat is TikTok nu eigenlijk?

TikTok is een app die volledig draait om korte, creatieve video’s. Binnen de video’s spelen dans, playback, sketch, muziek en hashtags een grote rol. De video’s worden gemaakt en bewerkt met ontelbare effecten en filters, waardoor er veel creativiteit in verwerkt kan worden. De app begon onder de naam Musical.ly, maar is sinds 2018 samengevoegd met het al bestaande platform TikTok. Inmiddels heeft het populaire platform al meer dan 500 miljoen actieve gebruikers van over de hele wereld. Wil je meer weten over wat TikTok nu precies is? Lees dan snel verder!

Gerelateerde diensten

Meer weten?

Hoe werkt TikTok

Meer over TikTok

De TikTok app is voornamelijk populair onder jongeren. De belangrijkste reden daarvoor is het feit dat de applicatie goed inspeelt op de behoefte van jongeren om samen content te maken en op elkaar af te stemmen. Zo kun je bijvoorbeeld ook samen een duet opnemen. TikTok zorgt dus voor verbinding. Naast jongeren beginnen ook steeds meer influencers en oudere gebruikers zich aan TikTok te wagen. Al met al wordt er voorspeld dat TikTok hét platform wordt van 2020, een goede reden om alles betreft deze applicatie voor jou op een rijtje te zetten.

Hoe kan ik nieuwe video’s vinden binnen TikTok?

De homepagina van TikTok is verdeeld in twee opties: “volgend” en “voor jou”. Wanneer je op “volgend” klikt zal je de feed te zien krijgen met alle video’s van de gebruikers die je daadwerkelijk volgt. Je kunt gemakkelijker door de video’s scrollen door omhoog te swipen.

Wanneer je op “voor jou” klikt, krijg je een feed te zien die bestaat uit video’s waarvan TikTok denkt dat ze relevant zijn voor jou. Dit wordt bepaald op basis van jouw interactie binnen het platform en de door jouw eerder bekeken video’s. De “voor jou” pagina is een zeer belangrijk onderdeel van het TikTok-algoritme. De bekende hashtag “FYP” (For Your Page) is een veelgebruikte manier om met jouw video op deze feed terecht te komen.

Iedere post binnen jouw feed bestaat uit de naam van de maker, eventuele tekst, een groot aantal hashtags en het gebruikte (muziek)nummer in de video. De hashtags zijn net als op alle andere sociale mediakanalen erg belangrijk om jouw video’s geïndexeerd te krijgen op TikTok.

Verder is het ook mogelijk om gevonden te worden op de muziek die je in jouw video hebt gebruikt. Binnen TikTok zijn er een aantal nummers die veel worden gebruikt voor dansjes of challenges. Wanneer je onderaan een video op het nummer klikt, zal je alle video’s te zien krijgen die gebruik maken van dat nummer. Ook kan je vervolgens dat nummer bewaren door op “toevoegen aan favorieten” te klikken. Je kunt het nummer ook gebruiken om zelf een video te maken door op “geluid gebruiken” te klikken.

TikTok Hashtags

Wat zijn populaire hashtags op TikTok?

Op de discover pagina (vergrootglas op de balk onderin) vind je trending hashtags, inclusief video’s die gebruik maken van deze hashtags. Dit zijn dus de hashtags waar op dit moment veel video’s over worden gemaakt. Wanneer je deze hashtag gebruikt, ben je zichtbaar onder deze zoekresultaten. Dit laat nogmaals zien hoe belangrijk het is om gebruik te maken van hashtags binnen TikTok. Wil je gezien worden? Neem dan een kijkje bij de trending hashtags en kijk of je hierop in kunt spelen.

Wat zijn populaire hashtags op TikTok?

Op de discover pagina (vergrootglas op de balk onderin) vind je trending hashtags, inclusief video’s die gebruik maken van deze hashtags. Dit zijn dus de hashtags waar op dit moment veel video’s over worden gemaakt. Wanneer je deze hashtag gebruikt, ben je zichtbaar onder deze zoekresultaten. Dit laat nogmaals zien hoe belangrijk het is om gebruik te maken van hashtags binnen TikTok. Wil je gezien worden? Neem dan een kijkje bij de trending hashtags en kijk of je hierop in kunt spelen.

Welke hashtags moet ik gebruiken?

Het kan zeker in het begin lastig zijn om relevante hashtags te vinden. Wanneer je als bedrijf op TikTok actief bent, kun je bijvoorbeeld vergelijkbare content uit de branche of content van jouw concurrenten analyseren. Het nadeel hiervan is, dat er op dit moment nog maar weinig bedrijven actief zijn op TikTok. Een andere manier, die echter wel meer tijd kost, is om in de app te bladeren door alle video’s. Dit kan door te zoeken op relevante onderwerpen of interesses. Wanneer je door de zoekresultaten swiped, kom je vanzelf accounts tegen die vergelijkbaar zijn. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld een online marketingbureau is, zoals Epurple, kun je zoeken op “online marketing”. Op deze manier kom je accounts tegen die vergelijkbaar zijn, deze kun je vervolgens analyseren op het gebruik van hashtags.

Er is geen basisregel voor het aantal hashtags, daarom is het belangrijk om alleen hashtags toe te voegen die relevant zijn. Wanneer mensen op de hashtag “online marketing” zoeken, is het natuurlijk niet effectief als hier jouw video tussen staat over hoe je bananenbrood maakt. Gebruik dus relevante hashtags en combineer deze indien mogelijk met trending hashtags. Om op de “voor jou” pagina terecht te komen, kun je gebruik maken van de #FYP hashtag. Ook kun je een branded hashtag starten, met bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam.

Hoe ga je live op TikTok?

Een livestream is pas mogelijk wanneer je minstens 1.000 volgers hebt. Wanneer je dit aantal volgers hebt bereikt, zal de optie vanzelf worden geactiveerd. Een livestream is vanaf dat moment mogelijk door simpelweg op de + te klikken midden op jouw balk. De optie zal dan onder in het beeld verschijnen (zie bovenstaande afbeelding). Verder is de eis dat je minstens 13 jaar of ouder moet zijn om live te kunnen gaan, dit is onderdeel van de community richtlijnen van TikTok.

Geld verdienen met TikTok

Wanneer je op zoek bent naar een manier om geld te verdienen met TikTok ben je niet de enige. Om geld te kunnen verdienen via TikTok is het essentieel om een behoorlijk grote fanbase te hebben (of eerst op te bouwen). Iemand met een grote fanbase noemen we tegenwoordig ook vaak een influencer.

Wist je dat?

  • TikTok pas bestaat sinds 2017?
  • Je met één originele video razendsnel viraal kunt gaan?
  • De officiële leeftijd om een account te hebben eigenlijk 13 is?
  • Je op TikTok een duet kunt doen met wie je maar wilt?
  • Je regelmatig mee kunt doen aan nieuwe challenges?
  • TikTok vroeger Musical.ly heette?

TikTok Famous!

Maar hoe word je een TikTok influencer (ofwel TikTok famous)?

Wij hebben een aantal belangrijke aspecten op een rij gezet:

  • Post elke dag minstens één video, maar het liefst meerdere (wees in ieder geval consistent);
  • Laat jezelf zien in beeld, mensen willen weten wie ze gaan volgen;
  • Zoek interactie met andere TikTokkers;
  • Connect met elkaar;
  • Werk samen met andere TikTokkers;
  • Doe mee aan challenges;
  • Reageer en like onder populaire video’s.
  • Maar vooral ook: maak gebruik van de relevante én populaire hashtags onder jouw video’s.

Wanneer je steeds bekender wordt op TikTok, zullen er vanzelf meer mogelijkheden bijkomen om geld te verdienen. Zo kunnen bedrijven je benaderen om gesponsorde content te maken (content waar je voor betaald krijgt). In dit geval zal je dan producten van bedrijven promoten voor geld, bijvoorbeeld kleding of sieraden. Ook kun je jouw andere social mediakanalen koppelen aan jouw TikTok account, op die manier zal je daar ook steeds meer volgers krijgen.

Ik hoop dat je een duidelijk beeld hebt van het sociale media platform TikTok. Succes met het beginnen of uitbreiden van jouw content!
Vragen? Neem dan gerust contact met ons op! Onze Social Media Marketing Specialisten helpen je graag!
Ben je benieuwd naar onze video’s op TikTok? Bekijk hier dan het Epurple TikTok profiel!

Gerelateerde artikelen

Ook interessant voor jou

Bekijk alle artikelen