Advertenties op TikTok? Jazeker, sinds kort zijn er ook advertentiemogelijkheden op het snelst groeiende sociale media platform. In totaal zijn er vijf verschillende manieren van adverteren. Iedere optie heeft zijn eigen pluspunten en mogelijkheden. Wil jij met je bedrijf gaan adverteren op TikTok? Of ben je simpelweg benieuwd naar de mogelijkheden? Lees dan snel verder, wij vertellen je graag alles over adverteren op TikTok in Nederland!

Meer weten?

Voordelen van adverteren op TikTok

Adverteren op TikTok biedt veel voordelen voor bedrijven. Zo kan je op TikTok targeten op locatie en leeftijd. In de toekomst komen hier mogelijk nog de opties “interesses” en “gedrag” bij. Een ander voordeel van adverteren op TikTok is dat gebruikers worden doorverwezen naar een externe website. TikTok is ook een uitstekend platform om een jonge doelgroep aan te spreken, voornamelijk Generatie Z. Zit jouw doelgroep veel op TikTok? Dan is het een goede keuze om te gaan adverteren.

Nog meer redenen nodig om te starten met adverteren? Adverteren op TikTok is nu nog relatief goedkoop, er is nog weinig concurrentie én je hebt perfect inzicht in de resultaten via rapportages.

TikTok adverteren is geschikt voor:

  • Promotie van nieuwe en/of bestaande producten of diensten
  • Het vergroten van de naamsbekendheid (branding en leadgeneratie)
  • Loyaliteitsacties bij (huidige) klanten

Al met al kan je voor relatief lage advertentiekosten en targeting een zeer specifieke doelgroep of juist een groot publiek bereiken. In combinatie met de analyses van een TikTok Pro account kunnen de advertentiecampagnes op TikTok zo efficiënt mogelijk worden opgezet.

Welke doelgroep bevindt zich op Tiktok?

Het overgrote deel van de TikTok-gebruikers valt binnen de leeftijdsgroep van 8 t/m 18 jaar. Deze leeftijdsgroep is lastig te bereiken via andere platformen. Het nadeel van het bereiken van deze doelgroep is wel dat er een reclamecode geldt voor adverteren onder jongeren. Ook de oudere doelgroep (18 t/m 30) wordt langzaamaan steeds groter binnen TikTok. Op TikTok zijn er dus genoeg mogelijkheden om een specifieke doelgroep aan te spreken met jouw content.

Welke advertentiemogelijkheden zijn er op TikTok?

In totaal zijn er vijf advertentiemogelijkheden op TikTok. Iedere optie wordt hieronder kort toegelicht:

In-feed advertenties

Deze advertenties zullen zichtbaar zijn binnen de “Voor jou” pagina (For You Page). Met deze advertentie optie vertel je jouw merkverhaal door video content te integreren in de meest gebruikte pagina van TikTok, de FYP.

Kenmerken:

  • Duur: maximaal 60 seconden (speelt automatisch af);
  • Grootte: volledig scherm;
  • Optie tot muziek toevoegen: ja;
  • Opties: liken, reageren, volgen, doorsturen, het geluidsfragment gebruiken;
  • Geschikt voor: merkbekendheid of aansporen tot actie.

Voorbeelden van In-Feed advertenties:

Brand takeover advertenties

Bij het openen van de app trek je met jouw advertentie (volledig scherm) direct de aandacht van de gebruiker. De advertentie bestaat uit een statische of een dynamische weergave op volledig scherm. Er zijn meerdere indelingsopties mogelijk, zodat jij een sterke visuele impact kan maken op jouw doelgroep. Bij deze optie kies je als merk een categorie waar je wil dat jouw advertentie getoond wordt. Jouw advertentie zal dan alleen getoond worden aan gebruikers die geïnteresseerd zijn in die categorie. Ook is het exclusief, per dag is er maar één merk per categorie die hier kan en mag adverteren.

Kenmerken:

  • Duur: JPG (3 seconden) en video’s (3-5 seconden);
  • Grootte: volledig scherm;
  • Optie tot muziek toevoegen: nee;
  • Opties: Geen;
  • Geschikt voor: bereik genereren.

Voorbeeld van een Brand takeover advertentie:

Topview advertenties

Deze advertentievorm is vergelijkbaar met een Brand Takeover advertentie. Bij topview zal jouw advertentie zichtbaar zijn bij het openen van de “Voor jou” pagina, waarna deze veranderd in een In-Feed advertentie. Door de plaatsing op deze plek is er geen afleiding en wordt de volledige aandacht van de gebruiker getrokken, met beeld, geluid en verhaal.

Kenmerken:

  • Duur: tot 60 seconden video (automatisch afspelen incl. geluid);
  • Grootte: volledig scherm;
  • Optie tot muziek toevoegen: nee;
  • Opties: liken, reageren, doorsturen, geluidsfragment gebruiken, volgen;
  • Geschikt voor: bereik genereren.

Voorbeeld van een topview advertentie:

Onze Social Media werkwijze

Branded Hashtag challenge

Met deze advertentiemogelijkheid kan je challenges promoten, waardoor de kans groter is dat de challenge viral gaat. De challenge wordt gedurende 6 dagen op de ‘ontdek’ pagina getoond. Deze optie is ideaal om engagement te creëren met de doelgroep. De gebruikers worden uitgedaagd creativiteit en expressie te tonen met challenges. Het creëert naast engagement, ook een sterke merkbekendheid en een zeer sterk niveau van betrokkenheid.

Kenmerken:

  • Duur: pakketopties van 3 tot 6 dagen (ondersteunende mediaplaatsingen, creatieve begeleiding en naadloze installatie);
  • Grootte: niet van toepassing;
  • Optie tot muziek toevoegen: ja;
  • Opties: liken, reageren, doorsturen, geluidsfragment gebruiken, hashtag gebruiken, volgen;
  • Geschikt voor: engagement, merkbekendheid en sterke betrokkenheid genereren.

Voorbeeld van een branded hashtag challenge;

Branded effects

Deze advertentiemogelijkheid richt zich op speciaal ontwikkelde (en op maat gemaakte) deelbare stickers, filters en speciale effecten. De effecten kunnen door TikTok-gebruikers worden ingezet bij het creëren van hun eigen creatieve content. Door TikTok-gebruikers los te laten gaan in hun creativiteit, zal jouw populariteit groeien.

Kenmerken:

  • Duur: niet van toepassing;
  • Grootte: niet van toepassing;
  • Optie tot toevoegen van muziek: niet van toepassing;
  • Geschikt voor: engagement, merkbekendheid en sterke betrokkenheid genereren.

Voorbeeld van een branded effects advertentie op TikTok:

Met wat voor content kan ik adverteren op TikTok?

Adverteren op TikTok werkt iets anders dan adverteren op andere sociale mediakanalen. TikTok is een kanaal met als voornaamste doel entertainment. Wanneer jouw advertentie te commercieel is ingestoken er uit ziet als een salesboodschap, zal deze niet alleen slecht presteren maar zullen hier ook veel negatieve reacties op komen. Het is dan ook essentieel om jouw content aan te passen naar de stijl van TikTok, het moet natuurlijk ogen. Anders gezegd; de content van jouw advertenties moet aansluiten op het platform.

Wat moet je dan wel doen? Ga op zoek naar onderwerpen die jouw doelgroep aanspreken. Vervolgens bedenk je het type content dat authentiek en positief aansluit op jouw merk of bedrijf én tegelijk relevant is voor jouw doelgroep.

Conclusie

Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om gebruik te maken van TikTok advertenties om jouw doelgroep aan te spreken en TikTok famous te worden. Heb je vragen over het adverteren op TikTok of wil je direct met een expert spreken over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op! Onze Social Media Marketing Specialisten helpen je graag!

Ben je benieuwd naar onze video’s op TikTok? Bekijk hier dan het Epurple TikTok profiel!

Gerelateerde artikelen

Ook interessant voor jou

Bekijk alle artikelen