De LinkedIn hashtags functie werd in 2018 voor het eerst geïntroduceerd. Deze functie was toen al erg belangrijk op andere sociale mediaplatforms om inhoud te kunnen groeperen. Inmiddels is LinkedIn zo gegroeid dat het steeds lastiger is om de juiste content te vinden. Daarom is het verstandig om te beginnen met hashtags, of jouw huidige hashtag strategie op LinkedIn te optimaliseren. Door hashtags toe te voegen aan jouw statusupdates, artikelen en profiel kan deze content namelijk gegroepeerd worden. Wanneer iemand vervolgens op een van jouw hashtags zoekt op LinkedIn, zal hij of zij de juiste content vinden (ofwel jouw content). Op deze manier zullen hashtags ervoor zorgen dat je meer bereik krijgt.
Een hashtag bestaat uit een hekje (#) en wordt gevolgd door een woord of meerdere woorden die zonder spaties aan elkaar zijn verbonden. Door hashtags te gebruiken kan content makkelijk gegroepeerd worden. Op sociale media kan men zoeken op hashtags om gemakkelijk gerelateerde content te vinden, zo ook op LinkedIn.
Het gebruik van hashtags kan ook wel gezien worden als zoekmachine optimalisatie (SEO) binnen sociale media kanalen. Verder scoort LinkedIn goed in Google. Wanneer je een onderwerp zoekt op Google is de kans dus groot dat een van de topresultaten een LinkedIn bericht is. Kortom, als je jouw SEO op LinkedIn verbeterd, verbeter je automatisch ook je SEO op Google. Het resultaat zal dus zijn dat je hoger in de zoekresultaten van Google staat!
LinkedIn hashtags kunnen ingezet worden om jouw zichtbaarheid binnen LinkedIn te vergroten. Hashtags op LinkedIn kunnen bijvoorbeeld gaan over je functie, branche, community, campagne of een ander gerelateerd onderwerp. Het is belangrijk om hashtags te kiezen met woorden of expertises waar jij of jouw bedrijf mee geassocieerd wil worden. Ook mensen buiten jouw netwerk kunnen jouw content zien als ze zoeken op de hashtags die je gebruikt. Hiervoor is het wel belangrijk om jouw profiel openbaar te maken, en dus zichtbaar te maken voor iedereen. Dit kan bij de instellingen worden aangepast.
Wanneer je hashtags intypt in de zoekbalk van LinkedIn, krijg je een lijst te zien van alle relevante mensen, bedrijven, groepen, berichten en soms ook vacatures. Door het gebruik van hashtags op LinkedIn creëer je dus meer zichtbaarheid voor jezelf, je merk of jouw bedrijf. Hier volgen een aantal tips voor het inzetten van hashtags op LinkedIn.
Voor iedereen geldt dat hij of zij binnen een bepaalde branche werkzaam is en een specifieke functie heeft. Om deze reden zullen de beste LinkedIn hashtags verschillen per persoon en per bedrijf. De makkelijkste manier om de beste hashtags te achterhalen voor jouw bedrijf of branche, is door te kijken wat voor jou interessant en relevant is. Een makkelijke manier om de voor jou relevante hashtags te vinden is door de volgende stappen te volgen.
Allereerst ga je naar jouw LinkedIn homepage (klik op Linkedin logo), vervolgens klik je links onderin op de kolom “meer ontdekken”.
Er worden op deze pagina suggesties gedaan voor hashtags gebaseerd op populaire hashtags op Linkedin of voorbeelden van welke hashtags jouw connecties volgen. Bekijk welke hashtags interessant zijn om te plaatsen bij je eigen content. Kies de hashtags in de taal waarin jij je berichten schrijft én die veel volgers heeft. Het kan ook lonen om een specifiekere hashtag te kiezen met minder volgers. Aangezien er in het laatste geval minder content op de hashtag wordt geplaatst, zal jouw content eerder zichtbaar zijn.
Verder is het ook mogelijk om zelf hashtags te zoeken, dit kan met de zoekbalk. Wanneer je hier een zoekwoord intypt (bijvoorbeeld #marketing) zullen hier relevante en vergelijkbare andere hashtags getoond worden. Op deze manier kan je inspiratie opdoen voor jouw hashtags.
Wanneer je op zoek bent naar de meest interessante en relevante hashtags, is het belangrijk niet alleen maar gebruik te maken van grote hashtags. Bij grote hashtags moet je er rekening mee houden dat met zo’n groot aantal volgers en de berichten die binnenstromen, jouw berichten misschien onopgemerkt blijven voor nieuw publiek. Dit zou natuurlijk het gebruik van jouw hashtags teniet doen. Om deze reden is het belangrijk om ook niche hashtags te gebruiken. Als voorbeeld heeft de hashtag #socialmedia 19.745.373 volgers, maar heeft de hashtag #socialmediamarketing maar 93.949 volgers. Kijk dus goed naar de variaties op jouw hashtags, om zo een mooie mix te maken van grote en niche hashtags.
Een status update is een van de belangrijkste plekken om LinkedIn hashtags te gebruiken. Om ervoor te zorgen dat het niet onoverzichtelijk wordt, is het aan te raden om zo’n 3 tot 5 hashtags te gebruiken per bericht. Daarnaast is het slim een witregel toe te voegen, tussen jouw tekst en de hashtags. Op deze manier blijft jouw status update goed leesbaar, maar zorg je er ook voor dat jouw bericht beter vindbaar is.
LinkedIn hashtags kunnen ook ingezet worden wanneer je artikelen publiceert op LinkedIn of aankondigt dat je een nieuw artikel of blog hebt geplaatst. Binnen het artikel kun je onderaan ook hashtags toevoegen als keywords. Deze zijn dan niet klikbaar, maar hier kan je wel op gevonden worden. Binnen het bericht waarin je jouw artikel of blog aankondigt, kun je de hashtags gewoon weer onderaan plaatsen na een witregel. Op deze manier kunnen ook mensen buiten jouw netwerk je artikelen makkelijker vinden.
Ook binnen jouw profiel kun je hashtags inzetten, het is vooral aan te raden om dit in de samenvatting te doen. Kies er maximaal 3 uit zodat jouw samenvatting wel goed leesbaar blijft. Door deze hashtags zal jouw profiel eerder gevonden als mensen zoeken op een bepaalde hashtag en dan kiezen voor personen.
Allereerst kun je LinkedIn hashtags inzetten binnen de berichten die namens de bedrijfspagina worden geplaatst. Daarnaast kun je ze ook inzetten bij de ‘over ons’ en de ‘about’ sectie. Op deze manier kan je bijvoorbeeld de hashtags gebruiken om de specialismen of expertises van jouw bedrijf te benadrukken. Bij een LinkedIn bedrijfspagina is het mogelijk om maximaal drie hashtags te koppelen aan je account. Deze hashtags zullen rechts op je pagina zichtbaar zijn onder ‘community’s”.
Het volgen van hashtags op LinkedIn is een goede manier om nieuwe content ideeën op te doen, discussie topics binnen groepen te ontdekken én om up to date te blijven met alle ontwikkelingen binnen jouw branche. Het volgen van hashtags op LinkedIn kan snel en makkelijk worden ingesteld. Verder kan je ook jouw favoriete hashtags ‘pinnen’ aan je homepage, wat het makkelijker maakt om gerelateerde content te vinden. Klinkt goed toch? Maar hoe kun je nu precies een hashtag volgen?
Allereerst ga je naar jouw homepage, links onderin zie je een box met “recent, groepen en gevolgde hashtags”. Wanneer je op “meer ontdekken” klikt, krijg je verschillende hashtags te zien. Onder iedere hashtag is een button aangegeven met “volgen”. Het is belangrijk om alleen hashtags te volgen die relevant zijn voor jou en/of jouw bedrijf. Wanneer je de hashtags eenmaal volgt zal je vanaf nu content te zien krijgen die hieraan gerelateerd is. Kortom, je zult interessante content te zien krijgen.
Andersom zullen anderen dus ook jouw content te zien krijgen, wanneer jij gebruik maakt van hashtags die zij volgen. Op die manier kan je jouw bereik opkrikken, zonder dat deze mensen jou of jouw bedrijf volgen.
Als bedrijf is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen serieuze content, persberichten, blogartikelen, bedrijfsnieuws en ‘fun’ content. Dit kan vervolgens weer worden afgewisseld met een kijkje achter de schermen en employer branding posts. Zo is het leuk om een foto van de gezellige vrijdagmiddagborrel of bedrijfsuitje tussendoor te plaatsen. Hierbij is het wel belangrijk dat je goed beeldmateriaal hebt in de juiste afbeeldingsformaten.
Verder moet je ervoor zorgen dat je bericht kort en krachtig blijft, zodat mensen niet verder hoeven te klikken om het hele bericht te lezen. Om dit te voorkomen raden wij aan een bericht te maken van ongeveer 150 tekens. Daarnaast is het slim om een goede call-to-action toe te voegen waarmee je verwijst naar je site. Tot slot kan je vragen stellen aan je volgers binnen jouw bericht, om op die manier engagement te stimuleren. Tot slot kan naast het gebruiken van hashtags, ook het taggen van personen of bedrijven die in het bericht voorkomen voor meer bereik zorgen.
Om een duidelijk beeld en overzicht te krijgen van de populariteit van een hashtag en gerelateerde hashtags, kun je gratis gebruiken maken van de tool: Hastagify.me.
Kijk voor meer informatie eens op onze Social Media Marketing pagina.