Viraal gaan op TikTok. Het is mogelijk, zelfs als je maar 10 volgers hebt. Hoe komt het dat je op TikTok eerder viraal kan gaan dan op andere platformen? En hoe ga je viraal met je TikTok account met die 10 volgers? Wij leggen het je graag uit, dus lees snel verder!

 

Meer weten?

Let's go viral op TikTok!

TikTok algoritme

Om te beginnen zit het TikTok algoritme heel anders in elkaar dan het algoritme van de meeste sociale media. Andere sociale media zoals Instagram en FaceBook laten content op jouw tijdlijn zien van mensen die je al volgt. Je hebt er zelf dus ooit voor gekozen om dit persoon te volgen. Natuurlijk hebben de andere kanalen wel een optie voor het tabblad ‘verkennen’, maar daar ligt niet de meeste focus op. Als je even door Instagram scrolt dan zie je meestal alleen maar berichten en foto’s van mensen die je volgt.

Het verschil met TikTok is dat TikTok voornamelijk gefocust is op de For You Page. Dat is als het ware de startpagina voor het scrollen door verschillende video’s. Deze pagina is volledig ingericht zodat jij het maximale uit TikTok kan halen. Met het speciale algoritme dat TikTok hanteert krijg jij dus video’s te zien binnen jouw interesse. Iedereen heeft ook een eigen en andere For You Page.

Viraal gaan

Als een video viraal gaat dan betekent dat dat deze video in een korte tijd heel veel bekeken is. Er is meestal sprake van een virale video wanneer binnen de eerste maand meer dan 2,5 miljoen mensen de video hebben bekeken. Een virale video wordt ook pas beschouwt als viraal als verschillende groepen mensen deze video gezien hebben. Als jij bijvoorbeeld alleen maar je eigen doelgroep bereikt hebt (zoals alleen dokters of boeren), dan telt de video niet als virale video.

Video’s gaan viraal doordat ze door heel veel mensen worden doorgestuurd. Die sturen ze dan weer door naar anderen of delen de video’s. Het delen van video’s met anderen doen we vaak doordat we de video herkenbaar vinden, grappig vinden of er emotioneel van worden. De emotie van de mens bepaalt hoe ze op content reageren.

Viraal gaan op TikTok

Viraal gaan op TikTok is nu eenmaal makkelijker dan op de andere platformen. Als jij jouw video’s op openbaar zet zou het best kunnen dat je ineens een miljoen views hebt. Zélfs als je maar een paar volgers hebt. Door middel van relevante en bekende hashtags en geluiden geef je jezelf een duwtje in de richting van de For You Page van anderen. Mensen die deze video interessant vinden sturen hem weer door, etc.

TikTok analyseert alles wat er gebeurt op haar kanaal. Hoe vaak is de video bekeken? Kijken mensen de video helemaal af? Sturen mensen je video door? Reageren mensen op de video? Liken mensen de video? Als dit allemaal zo is dan zal TikTok jouw content op meerdere For You Pagina’s terug laten komen. Hoe meer positieve interactie, hoe meer mensen hem zullen zien.

TikTok laat daarnaast ook best vaak nieuwe content zien aan gebruikers die normaal gesproken andere content bekijken, om te zien hoe zij hierop reageren. Daardoor kan het ook zo zijn dat allemaal mensen jouw video te zien krijgen, waarvan jouw content hen eigenlijk helemaal niet zou bereiken als je niet viraal was gegaan.

Viraal gaan is niet te plannen

Viraal gaan kan je niet plannen met bepaalde hashtags en geluiden. Het blaast in één keer op of het gebeurt niet. Besteed dus niet al te veel tijd aan het kiezen van een tijd om te uploaden en de ‘virale’ hashtags en geluiden, want de kans dat je teleurgesteld wordt is groot. Video’s gaan vaak viraal zonder dat de maker dit verwacht.

Hoewel je dus meer kans hebt op een video die viraal gaat als je TikTok gebruikt, moet je er niet alle hoop op vestigen. Dat betekent niet dat als jouw video niet viraal is gegaan na een maand, je deze moet verwijderen. TikTok content is namelijk duurzame content, wat inhoudt dat ook video’s van weken geleden nog op iemands For You Page terecht kunnen komen. Ook al ben je niet viraal gegaan, je kan altijd nog profiteren van de likes en views die nog binnen zullen stromen.

Het is heel moeilijk in te schatten welke video’s het goed zullen doen in het publiek en welke minder. Als Online Marketing Bureau heeft Epurple ook een TikTok account. Daar wordt altijd soortgelijke content op geplaatst in dezelfde niche. Wij zijn dan nooit viraal geweest, maar we merken wel degelijk verschil tussen bepaalde video’s. De ene video haalt de 200.000 views, terwijl de ander er maar net 1.000 haalt. Ook merken we inderdaad dat oudere content nog steeds wordt gezien, gehoord en geliket.

Waar heeft viraal gaan dan wel mee te maken?

Dat hashtags en geluiden je TikToks beter laten ranken, maar niet perse reden hoeven zijn voor viraal gaan, is duidelijk. Waar heeft viraal gaan dan wel mee te maken? Wat voor video’s zijn soorten video’s die iedereen zou willen delen en waar iedereen van wat voor doelgroep ook van zou kunnen horen?

Inspelen op emoties is misschien wel het belangrijkste aspect om toe te passen. Dit kunnen hele verschillende emoties zijn. Zo kan het dat een zielig of hartverscheurend filmpje wordt gedeeld, of juist een filmpje waarin iemand een uitspraak doet waar veel mensen boos over worden. Het gaat dus ook unieke en creatieve content waar de kijker zich mee kan identificeren of waar er bij de kijker emoties opborrelen. Daarnaast vinden mensen informatieve content ook heel interessant, al gaat het maar over een snelle manier om die uitgescheurde broek te repareren.

Sinds ongeveer een jaar heeft TikTok de maximale duur van haar video’s aangepast. Het was eerst 15 seconden en dat is nu 60 seconden geworden. In de eerste instantie was het nog maar de vraag of dit goed zou bevallen, omdat de mens tegenwoordig een aandacht spanne heeft van minder lang dan een goudvis. Toch bleek dat de video’s met 60 seconden ook rap gingen in het aantal kijkers. Sommige content makers maakten de video dan spannend aan het begin zodat kijkers langer bleven hangen. Anderen benoemden dat ze ‘5 tips voor..’ gingen geven. Dan bleef het publiek tot en met de 5e tip hangen.

Dit lukt allemaal natuurlijk beter bij een video van 60 seconden dan bij een video van 15 seconden. Het is voor viraal gaan ook belangrijk dat de video volledig wordt afgekeken, dus het goed inzetten van je seconden, met name de eerste 5, werkt bij vele gebruikers in hun voordeel.

Daarnaast moet je natuurlijk niet vergeten óók de hashtags en geluiden te gebruiken. Deze dingen zijn los niet goed genoeg voor een potentiële virale video, maar samen wel! Onthoud ook dat het niet erg is als je nooit viraal gaat. Deze dingen zijn nu eenmaal nauwelijks te plannen. Zo lang je je content maar een duwtje in de goede richting geeft, is het aan de buitenwereld om te zien wat ze ermee doen.

Vragen of hulp nodig?

Vragen? Neem dan gerust contact met ons op! Onze Social Media Marketing Specialisten helpen je graag!
Ben je benieuwd naar onze video’s op TikTok? Bekijk hier dan het Epurple TikTok profiel!

Gerelateerde artikelen

Ook interessant voor jou

Bekijk alle artikelen