Het E-A-T principe van Google, het is een van de nieuwste ontwikkelingen die een sterke invloed heeft op de zoekresultaten en dus de SEO strategie van veel marketeers. Hoewel het E-A-T principe niet helemaal nieuw is – Google nam dit namelijk in 2015 al op in haar Quality Rater Guidelines – worden de effecten van E-A-T vandaag de dag steeds meer zichtbaar binnen de wereld van Zoekmachine Optimalisatie. Zo is het anno 2020 zelfs een van de meest belangrijke rankingfactoren! De hoogste tijd dus voor een uitgebreid artikel waarin we je alles vertellen wat je moet weten over dit “nieuwe” principe. Lees snel verder.
E-A-T is een afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Kort gezegd betekent dit principe dat Google steeds meer waarde hecht aan websites en individuele pagina’s die een hoge mate van expertise bevatten, voldoende autoriteit hebben en volledig te vertrouwen zijn.
Voor ieder onderwerp bestaan inmiddels wel duizenden websites en miljoenen pagina’s. De kans dat gebruikers van de zoekmachine onjuiste informatie te zien krijgen is dus groot. Omdat Google haar gebruikers natuurlijk alleen het beste van het beste voor wil schotelen is E-A-T in het leven geroepen.
Op deze manier is de zoekmachine namelijk in staat om websites en pagina’s nog beter te filteren. Iets wat voornamelijk belangrijk is wanneer het om zogeheten “Your Money or Your Life” pagina’s gaat.
Websites of pagina’s die in de categorie “Your Money or Your Life” vallen, behandelen onderwerpen die mogelijk een extreem positief of negatief effect hebben op het geluk, de gezondheid en/of de financiële situatie van een gebruiker.
Hierbij moet je dus met name denken aan websites en pagina’s uit:
Mocht je je afvragen hoe je zo’n website kunt herkennen? SEMrush heeft op basis van een onderzoek aangetoond dat Google door middel van haar E-A-T principe de volgende pagina’s markeert als een YMYL pagina:
Valt jouw website binnen een van deze categorieën? Dan dien je extra hard je best te doen om content van hoge kwaliteit aan te bieden aan de gebruikers van Google. Wanneer Google je content over een van deze onderwerpen als lage kwaliteit content ziet, dan ga je dat gegarandeerd merken in je rankings en verkeer!
Ten eerste is het uitstralen van Expertise erg belangrijk voor dit nieuwe E-A-T principe van Google. Maar hoe straal je expertise uit op een website? En wanneer ben je volgens Google nu wel of niet een expert binnen een bepaald vakgebied? Terechte vragen waar geen eenduidig antwoord op is. Wel kun je er door middel van het onderstaande alles aan doen om als een expert gezien te worden.
Heb je het idee dat al als een échte expert gezien wordt? Ook dan ben je er nog niet. Pas zodra andere experts en influencers binnen jouw vakgebied naar jou verwijzen als belangrijke bron van informatie, wordt het interessant. Ga hier dus ook mee aan de slag als je het gevoel hebt dat je website helemaal goed staat.
Al vanaf het begin van de Zoekmachine Optimalisatie dagen zorgen de juiste content en relevante backlinks voor meer autoriteit. Toch is er met de komst van het E-A-T principe nog veel meer wat je kunt doen om een autoriteit te worden binnen jouw branche.
Ben je benieuwd of je al op de goede weg bent? Controleer dan de onderstaande punten. Zo weet je direct waar eventueel nog meer winst te behalen valt!
Is slechts een deel van het bovenstaande van toepassing voor jou? Dan is er dus nog wat werk aan de winkel!
De betrouwbaarheid van een website is natuurlijk erg belangrijk. Waar de expertise en autoriteit een direct verband hebben met hoge rankings in de zoekresultaten van Google, heeft de betrouwbaarheid van je website eerder te maken met het uitblijven van hoge rankings.
Dit heeft namelijk alles te maken met wat gebruikers van je website vinden. Dit kun je natuurlijk niet zo 1,2,3 beïnvloeden. Is de mening van bezoekers over het algemeen negatief, dan ga je dit hoe dan ook merken in je rankings.
Benieuwd hoe je je website stap voor stap steeds meer betrouwbaar kunt maken voor Google én haar bezoekers? Volg dan het onderstaande stappenplan!
We kunnen wel concluderen dat E-A-T onderdeel zou moeten zijn van iedere SEO strategie. Hoger in Google komen gaat namelijk niet werken zonder voor E-A-T te optimaliseren. Wanneer Google een pagina aan een bezoeker toont wil het namelijk niet dat deze bezoeker onjuiste of misleidende informatie te zien krijgt. Doe er dus alles aan om dit te voorkomen!