AI-technologieën vinden snel hun weg naar de marketingwereld en maken efficiëntere, effectievere en betekenisvollere verbindingen met klanten mogelijk. Als marketeer is het essentieel om de curve te blijven volgen en te begrijpen hoe AI de industrie beïnvloedt. In dit artikel verkennen we drie AI-trends die je als marketeer niet kan negeren: geautomatiseerde chatbots, gepersonaliseerde inhoud en het doen van voorspellingen op basis van het klantgedrag.
Een geweldig hulpmiddel voor bedrijven om snel een antwoord te geven op de vragen die hun klanten hebben zijn geautomatiseerde chatbots. Ze zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden vanwege de snelle vorm van communicatie tussen de consument en het bedrijf.
Geautomatiseerde chatbots maken gebruik van een natuurlijke taalverwerkingstechnologie (NLP) om te reageren op vragen van klanten via een tekstbericht of spraakoproep. Hierdoor kunnen bedrijven 24/7 antwoord geven op elke vraag van een klant. Dat bespaart niet alleen tijd, maar garandeert ook een optimale service. Ze kunnen gebruikt worden om klanten te helpen bij het maken van aankopen, om klanten te informeren over nieuwe producten en ze kunnen klanten helpen bij het zoeken naar producten.
Zo heeft Sephora een chatbot geïmplementeerd genaamd ‘Sephora Virtual Artist’ die gebruikers make-up aanbevelingen geeft op basis van hun gezichtsvorm met behulp van computer vision technologie. Het voordeel hiervan is dat algemene vragen sneller beantwoord kunnen worden en de werk druk voor de medewerkers verlagen, zij kunnen zich dan focussen op de verdiepende vragen.
Door dit soort geautomatiseerde chatbotsystemen te implementeren, kunnen bedrijven sneller schakelen en worden algemene vragen sneller beantwoord. Dit zorgt voor een verbetering van de klantenservice.
Het geven van gespecialiseerde content is ook een gebied waar de intrede van AI grote invloed op heeft. Gepersonaliseerde inhoud is namelijk een manier van contentcreatie die specifiek op een individu is afgestemd. Deze inhoud is gebaseerd op het gedrag, de interesses en de achtergrond van een persoon. Door dit soort inhoud te creëren kunnen bedrijven hun klanten een meer gerichte ervaring bieden. Dit is een goede manier voor het verbeteren van de klanttevredenheid, het vergroten van de betrokkenheid van klanten en het binden van je klant.
Gepersonaliseerde inhoud kan in vele verschillende vormen worden gepresenteerd. Een bedrijf kan bijvoorbeeld gepersonaliseerde content aanbieden die is gericht op de interesses van een individu. De AI past de inhoud aan op basis van eerdere interacties met de klant, zodat de content steeds persoonlijker wordt. Bedrijven als Amazon en Netflix hebben al op deze trend ingespeeld door gegevens over het gebruikersgedrag te analyseren. Door middel van deze informatie kunnen ze op basis van aankopen uit het verleden of eerder bekeken video’s, aanbevelingen of kortingen op maat aanbieden.
Niet alleen houdt dit de consument tevreden, het zal een bedrijf helpen om hun producten en diensten op een innovatieve manier te presenteren aan een doelgroep waar dit volledig op is afgestemd. De conversieratio zal dan ook vele malen hoger zijn dan op platforms waar je geen gepersonaliseerde content hebt.
Tot slot het doen van voorspellingen op basis van het klantgedrag, predicitive analytics. Een vorm van data-analyse waarmee organisaties voorspellingen kunnen doen over toekomstige trends en patronen. Het is een veelgebruikte techniek die organisaties helpt bij het nemen van bewuste data-gedreven beslissingen, zoals voorraadoptimalisatie, omzetprognoses en gedragsanalyses. Door de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning-technologieën wordt predictive analytics steeds krachtiger en betrouwbaarder.
Met predictive analytics kunnen bedrijven hun klanten beter begrijpen en meer op hun behoeften inspelen, waardoor ze een betere klantervaring creëren en risico’s voor zichzelf verlagen. Hierdoor krijg je als bedrijf meer inzicht in je doelgroep en zijn interesses. Zo heeft Starbucks bijvoorbeeld de mogelijkheden van IBM Watson benut om aanbevelingsmachines in te zetten voor zijn mobiele app om zo gebruikers een drankje voor te stellen op basis van hun eerder selectie, voorkeuren en interesses. Door in te spelen op het gevoel van gehoord en begrepen worden, worden de klanten nog meer gestimuleerd om van de dienst gebruik te maken.
In de toekomst zal predictive analytics steeds belangrijker worden voor bedrijven, omdat het ze in staat stelt om meer inzicht te krijgen in hun klanten en markten. Bedrijven kunnen hun klanten beter begrijpen, waardoor ze betere beslissingen kunnen nemen en hun processen en procedures kunnen verbeteren.
Als marketeer is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends, lees daarom ook ons artikel ‘Hoe gaat AI online marketing beïnvloeden in 2023’. Door de genoemde trends toe te passen, kun je als marketeer je marketingstrategieën en campagnes verbeteren, je klanten beter begrijpen en de klantervaring verbeteren. Dus als je een succesvolle marketeer wilt zijn, moet je deze trends niet missen.
Wil je meer te weten komen over hoe wij AI toepassen bij Epurple? Neem snel contact op, we sparren graag met je!