TikTok is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest gebruikte social media platforms. De applicatie van het platform heeft inmiddels zelfs meer downloads dan Instagram. Epurple kon hier natuurlijk niet bij achterblijven, daarom hebben wij ook een TikTok-account aangemaakt. Inmiddels zitten we op meer dan 1.100.000 weergaven op TikTok binnen één maand! Onder andere door ons goed in te lezen over TikTok, bij te blijven met de trends en gebruik te maken van de trending geluiden zijn wij in een korte tijd sterk gegroeid. Wij vertellen je dan ook graag alle tips die voor ons resultaat hebben geboekt. Wil jij met jouw bedrijf beginnen op TikTok of wil je TikTok famous worden? Lees dan snel verder, wij zetten alle tips voor jou op een rijtje!
TikTok draait al lang niet meer om dansende jongeren op muziek. Inmiddels is TikTok een platform voor iedereen die creatieve en relevante content kan maken. Zo zie je ook dat steeds meer mensen elkaar tips proberen te geven en elkaar proberen kennis bij te brengen op dit platform. Het is voor bedrijven dan ook een aantrekkelijk platform geworden om aan mee te doen. Het is dan ook niet erg om in het begin te experimenteren met wat wel werkt en wat niet. Juist door te experimenteren zal je erachter komen wat voor video’s jouw doelgroep graag ziet.
Hierbij een aantal praktische tips om je op weg te helpen:
Wanneer je bijvoorbeeld een fotograaf bent en veel video’s plaatst over het bewerken van foto’s of hoe jouw modellen het beste kunnen poseren, moet je niet opeens contrasterende content gaan plaatsen. De kans is groot dat mensen je gaan volgen omdat ze jouw content, in dit geval de tips en tricks over fotografie, interessant vinden. Wanneer je opeens jouw content zal gaan aanvullen met video’s over eten, kleding of vakantiebestemmingen, is de kans aanwezig dat jouw volgers zullen afhaken. Jouw volgers krijgen dan namelijk niet meer de content te zien waarvoor ze jou in de eerste plaats zijn gaan volgen. Natuurlijk kan je een keer met een TikTok-challenge meedoen, geef hier dan wel een eigen draai aan, zodat het alsnog binnen de rest van jouw video’s past. Blijf dus over het algemeen zo consistent mogelijk met de inhoud (en het thema) van jouw video’s.
Binnen TikTok zijn er veel challenges en trends, welke ook steeds weer veranderen. Het is dus allereerst belangrijk om zelf actief gebruik te maken van TikTok, zodat je weet welke trends er nu populair zijn. Met challenges worden gebruikers uitgedaagd om hun creativiteit de vrije loop te laten gaan en een eigen draai te geven aan deze trend. Challenges hebben altijd te maken met een specifiek thema, geluid, video-effect of een combinatie van dit. Om een aantal voorbeelden te noemen van challenges hebben we er drie opgesteld:
Door populaire TikTok’ers en influencers is bevestigd dat het inspelen op en meedoen aan trends en challenges heeft geholpen bij hun TikTok-succes. De actuele trends en challenges zijn te herkennen doordat je veel video’s op jouw FYP-pagina (Voor jou pagina) met hetzelfde nummer voorbij ziet komen. Ook hebben ze hun eigen hashtag, dit maakt de video’s goed vindbaar (en herkenbaar) binnen TikTok. Via de pagina ‘ontdekken’ kan je ook de populairste hashtags van dit moment terugvinden, hier zullen ook de trending challenges tussen staan. Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld van deze pagina:
Het TikTok algoritme blijft erg mysterieus, er is nog geen specifiek antwoord te geven op de vraag hoe het algoritme werkt. Wat we wel weten is dat je wordt beloond als je regelmatig post. TikTok ziet het liefst dat iedere gebruiker één tot drie keer per dag een video plaatst. Zorg er dus voor dat je een goede voorraad met content maakt, waardoor je iedere dag minstens één video kunt uploaden.
Door gebruik te maken van de trending nummers en geluidsfragmenten kan je een zeer groot bereik krijgen. De “For You Page” is gebaseerd op content waarvan TikTok denkt dat jij die wilt zien. Als jij op TikTok veel video’s bekijkt met een bepaald geluidsfragment of nummer én je deze video’s vervolgens liket, dan zal TikTok vaststellen dat je dit soort video’s leuk vindt. Op deze manier kan je met het gebruik van trending geluiden een groter (en nieuw) publiek bereiken.
Waar vind je trending geluidsfragmenten en nummers?
Wanneer je een video gaat maken kan je een geluid toevoegen, door op “TikTok Viral” te klikken zal je viral geluiden vinden (foto links). Kom je een geluid tegen bij een TikTok-video die je zelf wilt gebruiken voor een video? Klik dan op het nummer onder de beschrijving en hashtags. Je kan ervoor kiezen om deze direct te gebruiken in een video of om als “favoriet” op te slaan en de vervolgende keer makkelijk terug te vinden.
Op TikTok is het zeer belangrijk om hashtags te gebruiken voor een groter bereik én om goed vindbaar te zijn. Op TikTok zijn hashtags misschien nog wel belangrijker dan op andere sociale media platformen. Op TikTok hebben hashtags invloed op het algoritme, waardoor je meer aandacht kunt krijgen voor jouw content. Ook ben je makkelijk vindbaar voor gebruikers, zeker als ze een specifiek onderwerp zoeken. Gebruik niet alleen maar hashtags zoals #fyp of #foryoupage om op de “Voor jou” pagina te komen. Daarentegen raden wij juist aan veel specifieke en relevante hashtags te gebruiken die echt iets over jouw video zeggen. Maak verder een goede mix van grote en kleine hashtags. Bij grote hashtags heb je een groot bereik voor een korte duur, bij kleine hashtags werkt het andersom. Bij kleinere hashtags is de kans groter dat jij ook tussen de populaire resultaten komt te staan. Kies dus zorgvuldig voor de juiste hashtag, experimenteer en voeg deze ALTIJD toe.
Het is voor iedere TikTok gebruiker, maar zeker voor bedrijven, interessant om de statistieken te bekijken. Met TikTok Pro krijg je gratis analyses te zien, deze zijn te vinden door op de drie bolletjes rechtsboven op jouw profiel te klikken. Vervolgens klik je op “Analyses”. Het is niet alleen voor bedrijven interessant om in de statistieken te duiken, maar ook voor jezelf. Zie onderstaande afbeeldingen voor een voorbeeld van deze statistieken:
De analyses zullen betrekking hebben op jouw content, jouw volgers en de activiteit van jouw volgers. Deze informatie is uiterst nuttig, het tijdstip dat jij een nieuwe video plaatst kan je zo afstemmen met het tijdstip waarop jouw volgers het meest actief zijn. Op deze manier is de kans groter dat meer volgers jouw content zien en liken. Ook is het overzichtelijk weergegeven hoe jouw account presteert, bijvoorbeeld: het aantal video weergaven, het aantal volgers of het aantal profielweergaven.
Terugkomend op het gebruik van populaire nummers en geluidsfragmenten, kan je ook zien welke veel worden beluisterd door jouw volgers. Onder het kopje ‘volgers’ zie je video’s die jouw volgers de afgelopen 7 dagen hebben bekeken. De nummers van deze video’s kun je dus vervolgens zelf inzetten om meer views en likes te genereren van jouw volgers. Als kers op de taart: TikTok Pro is volledig GRATIS!
TikTok is op dit moment nog niet volledig geschikt om conversies te realiseren. Het platform biedt daarentegen wel goede mogelijkheden om in contact te komen met nieuwe doelgroepen en om deze warm te maken voor jouw producten en/of diensten. TikTok geeft namelijk prioriteit aan authenticiteit en entertainment boven commercie. Om deze reden is het adverteren nog minder succesvol dan een grote merkbekendheid en betrokkenheid op het platform. Wanneer jouw TikTok account duizenden volgers heeft, veel likes, views en engagement, zal dit meer opleveren dan een advertentie. Het is dus erg belangrijk om relevante content te blijven plaatsen voor jouw doelgroep en daarna de aandacht te pakken.
Op TikTok worden de laatste tijd veel succesverhalen gedeeld, dit zijn zowel ondernemers, freelancers als startups. Zij delen hun verhaal (zowel valkuilen als successen en tips) en hopen jou daarmee te inspireren en te helpen. Zie bijvoorbeeld onderstaande TikTok video die is bedoeld voor freelancers:
Sinds kort is het mogelijk om te adverteren op TikTok, diverse bedrijven maken hier dan ook al gebruik van. Er zijn in totaal vijf verschillende advertentiemogelijkheden, lees hier meer over op de site van TikTok. Adverteren kan interessant zijn als jouw doelgroep veel gebruik maakt van het platform. Helaas worden veel advertenties nu nog negatief ontvangen door TikTok-gebruikers, dit komt omdat veel advertenties op een commerciële manier worden overgebracht. Aangezien TikTok juist is bedoeld voor entertainment, sluiten deze apps dus niet aan op de feed van de gebruikers. Mocht je gebruik willen maken van de advertentiemogelijkheden, zorg er dan voor dat je op een speelse manier de doelgroep laat kennismaken met jouw product of dienst. Op deze manier is de kans groter dat het niet als een “onderbreking” van hun feed wordt gezien, maar als een onderdeel ervan.
Wil je jouw producten verkopen op TikTok? Dan is het mogelijk om jouw TikTok-profiel ‘shoppable’ te maken. Hiermee bedoelen we dat gebruikers door te klikken op jouw video’s direct de producten of diensten uit de video kunnen kopen. Dit is vooral aan te raden voor (kleine) bedrijven die producten verkopen. De app die jouw feed ‘shoppable’ maakt heet “TikTok Shoppable Feed by Vop” en kost afgerond €8,50 per maand én heeft een gratis proefversie van 14 dagen.
Om meer volgers, likes en weergaven te krijgen op TikTok is het dus belangrijk om mee te doen met trends en relevante content te creëren. Er zijn meerdere factoren die het succes van jouw video’s bepalen en daarbij het succes van jouw TikTok account. Wij snappen dat dit veel informatie is om in één keer correct toe te passen.