Google heeft onlangs de Google Ads Keyword Planner uitgebreid met een nieuwe functionaliteit, waardoor je zoekwoordonderzoek nog effectiever kan worden gedaan. Benieuwd hoe je een zoekwoordonderzoek uitvoert? Deze handleiding helpt je op weg.

Meer weten?

Zoek nog een niveau dieper!

Effectief zoekwoordonderzoek

Om te beginnen maken we gebruik van drie tools:

De Google Ads Keyword Planner als basis. Deze tool binnen Google Ads geeft schattingen van het aantal mensen dat gemiddeld per maand zoekt op specifieke zoekwoorden vanuit de gekozen locatie en in de gekozen taal. Hoewel de Keyword Planner gratis te gebruiken is,  beperkt Google de functionaliteit voor gebruikers die geen actieve Google Ads campagnes draait.

Answerthepublic.com geeft suggesties voor long-tail zoekwoorden op basis van het zoekwoord dat je als input geeft. Deze tool is gratis te gebruiken, waarbij de PRO versie betere regio gebonden resultaten laat zien.

En tot slot Ubersuggest van de bekende SEO goeroe Neil Patel, waarmee je nog meer suggesties krijgt op basis van je input en zelfs de mogelijkheid hebt de data te exporteren naar CSV.

Fase 1 van het zoekwoordonderzoek

Je zoekwoordonderzoek begint altijd bij een breed onderwerp, voor dit onderzoek kiezen we ‘bungalow’ voor een vakantiepark in Zeeland. Des te breder je eerste onderwerp is, des te meer vertakkingen met long-tail zoekwoorden je kunt uitwerken.

Voor de eerste vertakking gaan we op zoek naar zoekwoord ideeën waar maximaal 1 extra woord aan ons onderwerp wordt toegevoegd. Hierbij zoeken we in de drie tools op ‘Bungalow’. De verschillende tools geven suggesties als ‘bungalowpark’, ‘bungalow aanbieding’ en ‘bungalow Zeeland’. Middels de Keyword Planner zoeken we ook het maandelijkse zoekvolume bij iedere combinatie voor locatie Nederland en taal Nederlands.

Fase 2 van het zoekwoordonderzoek

Vervolgens geven we de vertakking op als input voor de drie tools, waardoor nieuwe vertakkingen met long-tail zoekwoorden ontstaan. Ook hier zoeken we de zoekvolumes per zoekwoord op:

effectief zoekwoordonderzoek boomdiagram

Uiteraard is dit slechts een greep uit de suggesties van long-tail zoekwoorden die uit de verschillende tools komen. Bij sommige onderwerpen is het zelfs mogelijk om nog een niveau dieper te onderzoeken, waarbij nog steeds zoekvolume te vinden is.
Een van de nieuwe functies in de Google Ads Keyword Planner geeft bovendien suggesties op basis van gegroepeerde ideeën.

Op basis van onze input ‘bungalow’ krijgen we gegroepeerde suggesties in groepen als ‘kust’, ‘zwembad’ en ‘luxe’. Alle zoekwoord ideeën binnen een groep bevatten zowel het woord ‘bungalow’ als de naam van de groep.

Naast het gemiddeld maandelijks zoekvolume geeft de Keyword Planner nog enkele handige statistieken.

Het bod voor boven aan de pagina (laag bereik) geeft een suggestie voor het CPC-bod dat je dient in te stellen om boven de organische resultaten te komen met je zoekadvertentie.

Het bod voor boven aan de pagina (hoog bereik) geeft een suggestie voor het CPC-bod dat je dient in te stellen om een toppositie te krijgen boven de organische resultaten.

De concurrentie (geïndexeerde waarde), een statistiek dat onlangs is toegevoegd in de update van de Keyword Planner, geeft in een cijfer van 0 tot 100 weer hoe de relatieve concurrentie op dit zoekwoord is binnen Google Ads. Een laag cijfer betekent dat er weinig concurrerende adverteerders zijn op dit zoekwoord, een hoog cijfer betekent dat er veel concurrerende adverteerders zijn. Dit zegt niet per definitie iets over de hoogte van je CPC-bod, al zijn populaire zoekwoorden in de regel wel duurder.

Onze SEO werkwijze

Afronding van het zoekwoordonderzoek

Tot slot geven de kolommen Organisch vertoningspercentage en Organische gemiddelde positie aan hoe je organisch scoort wat betreft zichtbaarheid en positie. Dit kun je meenemen in de overweging of het interessant is om ook met advertenties zichtbaar te worden op dit zoekwoord.

Gerelateerde artikelen

Ook interessant voor jou

Bekijk alle artikelen