De Keyword Planner ook bekent als de Zoekwoord Planner is een gratis Google Ads hulpprogramma met enkele handige functies. Onderstaand een opsomming van de verschillende functies die de keyword planner de gebruiker biedt.
De afgelopen tijd is er redelijk wat commotie geweest rondom de functie van de Keyword Planner waarmee gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume opgezocht kunnen worden. Met deze functie kunnen verschillende gegevens rondom zelfgekozen zoekwoorden verzameld worden, bijvoorbeeld hoe vaak een bepaald woord maandelijks wordt opgezocht. Hieronder een voorbeeld:
In de bovenstaande afbeelding is in de Zoekwoord Planner opgezocht hoe vaak de woorden ‘’fiets kopen‘’ zijn opgezocht. Als de gebruiker met de muis boven een maand zweeft is er precies te zien hoe vaak de woorden ‘’fiets kopen’’ zijn opgezocht die maand, in juli 2016 was dit 18.100 keer. Onder het kopje gem. maandelijkse zoekopdrachten is te zien wat het zoekvolume gemiddeld is, in het geval van de woorden ‘’fiets kopen’’ is dit 14.800 keer.
De reden dat er commotie is ontstaan rond deze functie van de zoekwoordplanner is dat sommige AdWords gebruikers geen specifiek getal meer kregen te zien maar een indicatie van hoe vaak het woord ongeveer opgezocht werd. Deze gebruikers kregen onder het kopje Gem. maandelijkse zoekopdrachten een van de volgende schattingen te zien:
01-100
100-1k
1k-10k
10k-100k
100k-1m
1m+
Zoals in het plaatje hieronder te zien is staat er bij de woorden fiets kopen 10K – 100K in plaats van 14.800. Bij het maken van keuzes is voor de AdWords gebruiker een specifiek getal uiteraard veel handiger dan een ruime schatting. Iets anders wat ook opvalt is dat de suggesties van Google voor biedingen verschillen, dit komt niet doordat één versie van de Keyword Planner is beperkt. Bij het berekenen van het voorgesteld bod wordt er ook rekening gehouden met de instellingen voor locatie en zoeknetwerk, de twee afbeeldingen zijn uit twee verschillende accounts gehaald vandaar dit verschil.
Als de maandelijkse uitgaven van de adverteerder niet hoog genoeg zijn (welk bedrag dit is, is nog onduidelijk) wordt zijn inzicht in het zoekvolume voor bepaalde woorden beperkt dus krijgt deze adverteerder de schatting te zien. Daarnaast kunnen adverteerders beperkte informatie omtrent zoekvolume te zien krijgen als ze het limiet voor het aantal zoekopdrachten voor zoekvolume hebben bereikt.
De voornaamste reden dat Google deze verandering heeft doorgevoerd is dat er redelijk wat misbruik werd gemaakt van de Keyword Planner door bots. Hierdoor waren er regelmatig technische problemen met de Keyword Planner, door deze maatregelen door te voeren hoopt Google dit tegen te gaan. Lees hieronder de verklaring van Google.
‘’We recently made a change to Keyword Planner that shows search volume data ranges based on spend and how you use the tool. This change aims to prevent “bots” from submitting an overwhelming number of searches in Keyword Planner, which was slowing down the tool and occasionally causing errors that prevented people from using the tool.’’
Mocht de data te zien krijgt in de Zoekwoord Planner beperkt zijn maar wil je toch specifiekere informatie omtrent zoekwoorden, wordt door Google aangeraden de Forecasting tool te gebruiken in de zoekwoordplanner.