Wat is framing en hoe zet je het in binnen online marketing?

  • Door Bas Kloet
  • 20 augustus 2021
  • Leestijd 5 minuten

Benieuws hoe wij je kunnen helpen met je Social Media uitingen?

Mike is Social Media Creative en helpt je graag met het vergroten van je bereik op Facebook. Neem nu contact op!

Neem contact op

Framing, binnen de wereld van (online) marketing psychologie is het een welbekend fenomeen. Er zit namelijk een verschil tussen wat jij zegt en wat anderen horen. Dit heeft te maken met de manier waarop jij jouw boodschap verpakt. Anders gezegd, welk frame je gebruikt. Het is onmogelijk om zonder frame te communiceren, we denken namelijk allemaal na over de manier waarop we iets vertellen. Alleen gebeurt dit in ons dagelijkse leven vaak onbewust. Ben je benieuwd hoe je framing wél bewust en bovendien op strategische wijze in kan zetten? Lees dan snel verder!

Een frame is een verhaal dat je met bepaalde woorden en beelden verteld. Op deze manier komen sommige delen van de werkelijkheid meer naar voren dan andere delen. Jouw verhaallijn en woordkeuze creëren een focus. Deze focus zorgt ervoor dat de interpretatie van mensen gestuurd zal worden.

Wat is framing?

Framing is het gebruiken van taal (en daarbij specifieke woorden) om de juiste emoties en wereldbeelden aan te wakkeren. Door framing toe te passen zal je boodschap een stuk overtuigender worden, al wordt dit helaas nog vaak onderschat.

Framing kan dus ook wel gezien worden als een beïnvloedingstechniek. De reden hiervoor is dat je door het gebruiken van frames, de mening over een onderwerp kan beïnvloeden in de gewenste richting. Het is dan ook niet verassend dat framing vaak wordt toegepast in de politiek en in de marketing- en reclamewereld.

Zo kiezen politici, reclamemakers en marketeers hun woorden vaak zorgvuldig uit. Zij weten namelijk dat zelfs de kleinste verschillen in taalgebruik een groot effect kunnen hebben op hoe de doelgroep een boodschap interpreteert.

Wat is een frame?

Een frame is simpel gezegd een verhaal dat je met bepaalde woorden en beelden verteld. Op deze manier komen sommige delen van de werkelijkheid meer naar voren dan andere delen. Jouw verhaallijn en woordkeuze creëren dus een bepaalde focus. Deze focus zorgt er vervolgens voor dat de interpretatie van de doelgroep gestuurd zal worden.

Het is belangrijk om een frame te kiezen dat aansluit op de belevingswereld en gedachtegang van de ontvanger. Alleen dan zal jouw frame gaan fungeren als bril waardoor de ontvanger jouw boodschap gaat lezen of horen.

Framing als marketingtool

Wanneer we kijken naar het toepassen van framing binnen marketing, dan gebeurt dit vaak met de volgende reden: een bepaald product of dienst aantrekkelijker presenteren. Door de juiste woorden te kiezen en dus te spelen met de formulering, verhoog je de verleidingskracht van je boodschap. Door framing is het dus mogelijk om een voorkeurspositie te verwerven voor jouw product of dienst, ten opzichte van concurrenten.

Om een voorbeeld te geven van framing als marketingtool, kijken we naar producten in de supermarkt. Ook op de productverpakkingen wordt tegenwoordig namelijk gebruik gemaakt van framing.

Zo is er onderzoek gedaan naar welke chips consumenten liever kopen. Op de ene zak stond ‘voor 65 procent vetvrij’ en op de andere zak stond ‘35% vet’. Het feit is hetzelfde, maar de insteek is anders. De resultaten waren duidelijk, consumenten kiezen liever voor de chips die 65% vetvrij was. Men kreeg namelijk het idee dat deze chips gezonder was. Het is dan ook geen verrassing dat gebleken is dat het gezondheids-frame de beste methode is om de verkoop van chips te verhogen.

Dit principe wordt echter niet alleen toegepast op chips. Ook bij kwark, yoghurt, koekjes en ga zo maar door. De ene keer zal het gaan om zoveel procent minder suiker, de andere keer om minder vet. Het principe blijft hetzelfde.

De verlies-aversie, een veelgebruikt frame

Framing wordt vaak ingezet op onze onbewust angst om iets te verliezen, ook wel de verlies-aversie genoemd. Uit onderzoek van Daniel Kahneman en Amos Tversky blijkt dat mensen onbewust gemotiveerd zijn om niets mis te lopen én verlies te voorkomen. Zo doet het verliezen van €100 euro veel meer pijn dan het geluk van het winnen van diezelfde €100 euro. Je beleeft verliezen onbewust een stuk intenser dan winnen. Om deze reden doen veel mensen er dan ook alles aan om verliezen of de kans om iets mis te lopen, te voorkomen.

Als bedrijf zijnde kan je dit onder andere toepassen bij jouw nieuwsbriefaanmeldingen. Op veel sites is nog steeds de welbekende zin te vinden “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief”, echter zullen mensen zich hier vrijwel niet voor inschrijven. De reden is dat mensen overtuigd moeten worden, geprikkeld, je moet ze als het ware oproepen tot actie. Het doel is natuurlijk om deze mensen het gevoel te geven dat ze jouw nieuwsbrief echt niet mogen missen. Want veel nieuwsbriefaanmeldingen binnenkrijgen, betekent dat je een mooie mailinglijst opbouwt, wat de eerste stap is naar conversies.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je deze mensen kunt verleiden om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief? Simpelweg door in ‘verliestaal’ te praten, in plaats van ‘winsttaal’.

Wat is framing en hoe zet je het in binnen online marketing

Andere voorbeelden van verliestaal kunnen zijn:

  • Meld je nu aan voor onze mailing, zodat je geen acties misloopt;
  • Schrijf je nu in voor onze e-zine en loop niet langer onze verkooptips mis;
  • Meld je aan voor de nieuwsbrief en mis niets van onze exclusieve kortingen;
  • Mis geen enkele update! Registreer je nu om up-to-date te blijven.

Framing, voorbeelden van verschillende soorten

Door gebruik te maken van framing zal je de overtuigingskracht van je boodschap vergroten. Er zijn meerdere manieren waarop je dit toe kunt passen. Hierbij moet je met name denken aan:

  • Het gezondheidsframe: In deze chips zit 20% minder suiker dan in andere varianten.
  • Het geruststellende-frame: Deze condooms zijn 95% betrouwbaar (in plaats van 5% onbetrouwbaar).

Hoe kies je het beste frame?

Natuurlijk is het per situatie verschillend welk frame je het beste in kan zetten. Om deze reden raden wij aan onderstaande stappen te volgen.

  1. Bepaal het doel van je boodschap;
  2. Breng de problemen, doelen, wensen en twijfels van je doelgroep in kaart (hier kan je op inspelen);
  3. Kies woorden (en daarna beelden) uit die ingaan op de gedachtegang van de doelgroep;
  4. Wees duidelijk, ga voor eenvoud;
  5. Maak een ‘zwarte lijst’ met woorden die de verkeerde emoties kunnen oproepen en die je dus absoluut niet mag gebruiken;
  6. Wees consistent bij het gebruiken van je frame en houd dit vol.

Vragen of opmerkingen?

Heb je nog vragen over online marketing of wil je graag hulp bij het inzetten van framing? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag door de bovenstaande tips in de praktijk voor je toe te passen.

Bel ons direct op: 030 227 05 94 of stuur een mail naar: info@epurple.nl.

Ook interessant voor jou