Google E-A-T en de effecten op je SEO strategie

  • Door Nils van Rooijen
  • 20 juli 2021
  • Leestijd 6 minuten
boudewijn hoogendorp

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Boudewijn is SEO specialist bij Epurple en helpt je graag!

Neem contact op

Het E-A-T principe van Google, het is een van de nieuwste ontwikkelingen die een sterke invloed heeft op de zoekresultaten en dus de SEO strategie van veel marketeers. Hoewel het E-A-T principe niet helemaal nieuw is – Google nam dit namelijk in 2015 al op in haar Quality Rater Guidelines – worden de effecten van E-A-T vandaag de dag steeds meer zichtbaar binnen de wereld van Zoekmachine Optimalisatie. Zo is het anno 2020 zelfs een van de meest belangrijke rankingfactoren! De hoogste tijd dus voor een uitgebreid artikel waarin we je alles vertellen wat je moet weten over dit “nieuwe” principe. Lees snel verder.

E-A-T zou onderdeel moeten zijn van iedere SEO strategie. Hoger in Google komen gaat namelijk niet werken zonder voor E-A-T te optimaliseren. Wanneer Google een pagina aan een bezoeker toont wil het namelijk niet dat deze bezoeker onjuiste of misleidende informatie te zien krijgt. Doe er dus alles aan om dit te voorkomen!”

Boudewijn – SEO Specialist

Waar staat E-A-T voor?

E-A-T is een afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Kort gezegd betekent dit principe dat Google steeds meer waarde hecht aan websites en individuele pagina’s die een hoge mate van expertise bevatten, voldoende autoriteit hebben en volledig te vertrouwen zijn.

Voor ieder onderwerp bestaan inmiddels wel duizenden websites en miljoenen pagina’s. De kans dat gebruikers van de zoekmachine onjuiste informatie te zien krijgen is dus groot. Omdat Google haar gebruikers natuurlijk alleen het beste van het beste voor wil schotelen is E-A-T in het leven geroepen.

Op deze manier is de zoekmachine namelijk in staat om websites en pagina’s nog beter te filteren. Iets wat voornamelijk belangrijk is wanneer het om zogeheten “Your Money or Your Life” pagina’s gaat.

Wat zijn YMYL pagina’s?

Websites of pagina’s die in de categorie “Your Money or Your Life” vallen, behandelen onderwerpen die mogelijk een extreem positief of negatief effect hebben op het geluk, de gezondheid en/of de financiële situatie van een gebruiker.

Hierbij moet je dus met name denken aan websites en pagina’s uit:

  • De medische branche;
  • De financiële branche;
  • De gezondheidszorg.

Mocht je je afvragen hoe je zo’n website kunt herkennen? SEMrush heeft op basis van een onderzoek aangetoond dat Google door middel van haar E-A-T principe de volgende pagina’s markeert als een YMYL pagina:

  • Pagina’s waar het doen van een financiële transactie mogelijk is. Bijvoorbeeld webshops;
  • Pagina’s waarop financiële informatie wordt aangeboden. Bijvoorbeeld over investeringen en/of belastingen;
  • Pagina’s waarop medische informatie over specifieke ziektes en geestelijke gezondheid wordt aangeboden;
  • Pagina’s die juridische informatie aanbieden over bijvoorbeeld de kinderbijslag, een scheiding en/of erfenissen.

Valt jouw website binnen een van deze categorieën? Dan dien je extra hard je best te doen om content van hoge kwaliteit aan te bieden aan de gebruikers van Google. Wanneer Google je content over een van deze onderwerpen als lage kwaliteit content ziet, dan ga je dat gegarandeerd merken in je rankings en verkeer!

Expertise

Ten eerste is het uitstralen van Expertise erg belangrijk voor dit nieuwe E-A-T principe van Google. Maar hoe straal je expertise uit op een website? En wanneer ben je volgens Google nu wel of niet een expert binnen een bepaald vakgebied? Terechte vragen waar geen eenduidig antwoord op is. Wel kun je er door middel van het onderstaande alles aan doen om als een expert gezien te worden.

  • Zorg dat de content aantoont dat je erg veel kennis bezit of over veel vaardigheden beschikt binnen één bepaald vakgebied;
  • Breng deze informatie vervolgens op de juiste manier over op de doelgroep;
  • Probeer te achterhalen waar de doelgroep naar op zoek is. Vervolgens is het aan jou de taak om deze verwachting te overtreffen;
  • Probeer een balans te vinden tussen uitgebreid op een onderwerp in gaan en het simpel houden;
  • Breng in kaart welke vragen bezoekers na het lezen van je content kunnen hebben. Maak hier vervolgens ook pagina’s voor. Zo ben je hard op weg om de ‘go-to’ informatie bron voor je doelgroep te worden.

Heb je het idee dat al als een échte expert gezien wordt? Ook dan ben je er nog niet. Pas zodra andere experts en influencers binnen jouw vakgebied naar jou verwijzen als belangrijke bron van informatie, wordt het interessant. Ga hier dus ook mee aan de slag als je het gevoel hebt dat je website helemaal goed staat.

Authoritativeness

Al vanaf het begin van de Zoekmachine Optimalisatie dagen zorgen de juiste content en relevante backlinks voor meer autoriteit. Toch is er met de komst van het E-A-T principe nog veel meer wat je kunt doen om een autoriteit te worden binnen jouw branche.

Ben je benieuwd of je al op de goede weg bent? Controleer dan de onderstaande punten. Zo weet je direct waar eventueel nog meer winst te behalen valt!

  • Ontvangt je website voldoende links van relevante en enigszins autoritaire websites binnen je branche?;
  • Noemen nieuwswebsites en andere platformen binnen de branche je naam regelmatig?;
  • Delen de gebruikers je content over het algemeen veel op sociale media?;
  • Wordt er doorgaans veel op je merknaam gezocht?

Is slechts een deel van het bovenstaande van toepassing voor jou? Dan is er dus nog wat werk aan de winkel!

Trustworthiness

De betrouwbaarheid van een website is natuurlijk erg belangrijk. Waar de expertise en autoriteit een direct verband hebben met hoge rankings in de zoekresultaten van Google, heeft de betrouwbaarheid van je website eerder te maken met het uitblijven van hoge rankings.

Dit heeft namelijk alles te maken met wat gebruikers van je website vinden. Dit kun je natuurlijk niet zo 1,2,3 beïnvloeden. Is de mening van bezoekers over het algemeen negatief, dan ga je dit hoe dan ook merken in je rankings.

Benieuwd hoe je je website stap voor stap steeds meer betrouwbaar kunt maken voor Google én haar bezoekers? Volg dan het onderstaande stappenplan!

  • Zorg dat het duidelijk is op welke manier er contact opgenomen kan worden met de eigenaren van de website;
  • Indien mogelijk is het slim om de website aan een fysieke locatie te koppelen. Denk bijvoorbeeld aan het adres van je kantoor of winkel;
  • Zorg daarnaast ook dat gebruikers je website via een veilige verbinding kunnen bezoeken. Dit kun je realiseren door HTTPS op de juiste wijze te implementeren;
  • Zorg dat ook het privacy statement van je bedrijf op de website staat. Zorg dat deze eenvoudig te bereiken is voor bezoekers;
  • Wanneer het voor bezoekers mogelijk is om een aankoop te doen op je website, zorg dan dat er op de website duidelijk gecommuniceerd wordt wat de voorwaarden zijn op het gebied van retourneren en het eventueel terug storten van het aankoop bedrag;
  • Verkoop je producten via je website? Besteed dan veel aandacht aan het schrijven van een goede productomschrijving. Geef eventueel ook advies over onderwerpen als veiligheid;
  • Deel je op jouw website voornamelijk kennis en informatie? Maak dan per auteur een uitgebreide biografie aan. Vergeet ook niet om de websites en bronnen die je gebruikt te citeren door middel van een uitgaande link.
  • Deel je op jouw website informatie over onderwerpen die te maken hebben met de medische wereld, de gezondheidzorg of financiën, dan speelt E-A-T een nog grotere rol dan normaal gesproken. Houd dan dus extra goed rekening met de tips uit dit artikel!

Interesse in begeleiding bij het implementeren van E-A-T in jouw SEO strategie?

We kunnen wel concluderen dat E-A-T onderdeel zou moeten zijn van iedere SEO strategie. Hoger in Google komen gaat namelijk niet werken zonder voor E-A-T te optimaliseren. Wanneer Google een pagina aan een bezoeker toont wil het namelijk niet dat deze bezoeker onjuiste of misleidende informatie te zien krijgt. Doe er dus alles aan om dit te voorkomen!

Ook interessant voor jou