Wat is online marketing?

Online marketing omvat een breed scala aan strategieën en technieken die bedrijven gebruiken om hun producten, diensten of merken te promoten via digitale kanalen. Met andere woorden, alle keren dat je online probeert je producten of diensten te verkopen, aan branding doet, je klantenservice verbetert of communiceert met je klanten, ben je bezig met online marketing. Het doel ervan is tweeledig: het vergroten van de naamsbekendheid van een bedrijf en het aantrekken van potentiële klanten naar hun website of fysieke locatie.

Meer weten?

Waar leent online marketing zich voor?

Van het vergroten van je bereik, het verbeteren van je klantenservice, tot nagenoeg onmiddellijke ondersteuning – de mogelijkheden zijn eindeloos! Online marketing maakt het daarnaast ook mogelijk om specifieke doelgroepen te bereiken en te segmenteren op basis van geslacht, leeftijd of geologische locatie. Dit vergrootte bereik binnen jouw specifieke doelgroep spreek je vervolgens aan met verschillende uitingen zoals advertenties, geschreven content zoals blogs of whitepapers, of social media posts.

De bouwstenen van online marketing

Er bestaat een breed scala aan online marketinguitingen, zoals contentmarketing, influencer marketing, affiliate marketing, e-mailmarketing, social media marketing en search engine advertising (SEA). Het zijn krachtige hulpmiddelen als ze correct worden toegepast. In 2024 is het bijvoorbeeld essentieel om SEO goed te op orde te hebben voor maximale zichtbaarheid.

SEO (Search Engine Optimization):

Zoekmachine optimalisatie (SEO) richt zich op het verbeteren van de online zichtbaarheid van een website in zoekmachines zoals Google. Door het optimaliseren van content, het gebruik van relevante zoekwoorden en het verbeteren van de website-infrastructuur, streeft SEO ernaar om hoger te rangschikken in zoekresultaten. SEO bestaat uit drie pilaren:

SEO pilaren

SEA (Search Engine Advertising):

Zoekmachine adverteren (SEA) omvat betaalde advertenties die worden weergegeven in zoekmachines. Het stelt bedrijven in staat om gericht te adverteren op specifieke zoekwoorden en zo direct bovenaan de zoekresultaten te verschijnen met hun product of dienst.

Social Media Marketing:

Het gebruik van sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn is steeds populairder. Sterker nog, het is onmisbaar in een goede marketingstrategie. Social media marketing zet je in om merkbekendheid te vergroten, betrokkenheid van gebruikers te stimuleren en leads te genereren door middel van gerichte content en advertenties. Deze optie bestaat uit zowel organisch (gratis) content als betaalde content (advertenties).

Affiliate Marketing:

Hierbij werken bedrijven samen met affiliates of partners die hun producten of diensten promoten in ruil voor een commissie voor elke verkoop of lead die via hun unieke link wordt gegenereerd. Affiliate marketing is dus het promoten van je producten of diensten via een blog, podcast, social media kanaal of website. Een onderdeel van affiliate marketing is bijvoorbeeld “influencer marketing”.

E-mailmarketing:

Een doeltreffende manier van online marketing is e-mailmarketing. Dit bestaat uit het versturen van gerichte e-mails naar een lijst met abonnees met als doel het bevorderen van merkbekendheid, het genereren van leads en het stimuleren van conversies. Denk bijvoorbeeld aan maandelijkse nieuwsbrieven of follow-up mails na een aankoop. Deze processen kunnen worden overgenomen en geautomatiseerd.

Wil jij jouw e-mail flow naar klanten automatiseren? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Onze werkwijze

Voorbeelden van doelen in online marketing

Alles is meetbaar bij online marketing, van het meten van het inkomende verkeer tot hun gedrag op je website. Zo kan je ook meten of ze bepaalde doelen uitvoeren die voor jouw website / organisatie belangrijk zijn. In Google Analytics stel je deze slimme doelen in en daarna wordt realtime bijgehouden hoe het verkeer converteert. We gaan nu in op wat online marketing doelen zijn en hoe je ze slim kunt inzetten voor je organisatie.

Enkele van de belangrijkste doelen in online marketing zijn:

  • Naamsbekendheid creëren
  • Lead generatie
  • Conversies realiseren
  • Branding
  • Vindbaarheid vergroten

 

Voordelen van online marketing

Online marketing levert aanzienlijke voordelen op, zoals kosteneffectiviteit, diversiteit, personalisatie, flexibiliteit en nauwkeurige meetbaarheid. Door middel van online marketing kun je op een voordelige manier een breed publiek bereiken en hen voorzien van precies de informatie die bij hen past. Het stelt je in staat om je marketingstrategieën moeiteloos aan te passen op basis van directe feedback en diepgaande analyses. Daarnaast zijn enkele voordelen van Online Marketing:

  • Inzicht in de gehele customer journey / salesfunnel (alles is meetbaar);
  • Langdurig verbeterde zichtbaarheid bij jouw doelgroep;
  • Betere balans tussen kosten en baten;
  • Doeltreffender dan traditionele (offline) marketing.
  • Iedereen is online actief – grenzeloos bereik;
  • Online platforms bieden steeds betere en geavanceerdere mogelijkheden voor adverteren;
  • Je vergaard data en data is koning.

Waarom een online marketing bureau inhuren

Je kan je natuurlijk afvragen waarom je voor een bureau zou kiezen in plaats van zelfstandig te werk gaan. Een online marketingbureau kan je toegang geven tot industrie-experts die de laatste technologieën en strategieën kennen. Ze zullen tijd besparen, consistente resultaten leveren en je merkreputatie verbeteren. Daarnaast kan jij je tijd beter gebruiken voor het aansturen van je bedrijf en werken aan wat je leuk vind en waar je goed in bent!

Hier zijn een paar redenen waarom het inzetten van online marketing van vitaal belang is voor bedrijven:

Toegenomen Digitale Concurrentie: De concurrentie online wordt steeds intenser. Het is cruciaal om op te vallen te midden van de vele andere bedrijven die zich ook online profileren. Een goed opgezette, effectieve online marketingstrategie helpt om je te onderscheiden.

Meetbare Resultaten: Een van de voordelen van online marketing is de mogelijkheid om nauwkeurig campagneresultaten te meten. Dit stelt bedrijven in staat om strategieën aan te passen op basis van realtime gegevens, wat leidt tot een betere ROI en efficiëntie. Om deze data goed te interpreteren en conclusies te trekken uit de enorme hoeveelheid cijfers, heb je de expertise nodig die een online marketing bureau biedt.

Gepersonaliseerde Ervaringen: Digitale marketing stelt bedrijven in staat om gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden aan hun doelgroep. Met een bureau kan je dit consistent kwalitatieve content leveren. Dit vergroot de betrokkenheid en leidt tot een langdurigere relatie met klanten.

Epurple helpt je op weg met jouw online marketing

In 2024 is digitalisering de norm, wat het cruciaal maakt voor ondernemers om online marketingstrategieën te omarmen. Door gebruik te maken van de diverse tools en kanalen die online marketing biedt, kunnen bedrijven niet alleen hun zichtbaarheid vergroten, maar ook hun doelgroep effectief bereiken en de groei van hun bedrijf stimuleren. Betreed dit digitale tijdperk met een solide online marketing strategie, je zult jezelf bedanken voor deze verstandige keuze.

Epurple helpt je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.

Gerelateerde artikelen

Ook interessant voor jou

Bekijk alle artikelen