Bij Epurple blijven we dagelijks op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends. Deze delen we graag met onze klanten. Sinds de opkomst van AI blijft ons team aanhaken bij verschillende AI tools die online marketing en alles eromheen kan optimaliseren en vergemakkelijken. Want kunstmatige intelligentie is nou eenmaal de toekomst. Deze keer duiken we in de nieuwe functie binnen Google’s AI; de nieuwe functie bij Google Performance Max: zoekthema’s. De bètafunctie die je helpt om meer relevant verkeer naar je website te trekken door middel van thematische zoekopdrachten. In dit blog leggen we je uit hoe zoekthema’s binnen Performance Max werken en welke voordelen dit heeft voor jouw bedrijf.
Performance Max is een van de nieuwste innovaties van Google en steeds meer bedrijven maken gebruik van deze krachtige tool. Zo ook Epurple. Maar wat is het precies? Simpel gezegd, het is een plaats waar alle Google-advertenties samenkomen. Dat betekent dat je met behulp van de AI van Google advertenties kan plaatsen op alle Google-platformen zoals Youtube, Display, Zoeken, Discover, Gmail en Google Maps. Hoewel deze tool geautomatiseerde advertenties biedt heeft Performance Max alsnog een goede strategie en input nodig om te presteren. Google Performance Max is een geautomatiseerd campagnetype waarbij Google op basis van data zoekwoorden en plaatsingen aanbiedt die van waarde kunnen zijn voor jouw bedrijf. Dat is ook een probleem waar men tegenaan kan lopen. In de praktijk lijken Performance Max-campagnes in de eerste weken vaak minder sterk te presteren dan reguliere, Search-campagnes waarbij je wel controle hebt over zoekwoorden. Maar daar heeft Google nu iets op bedacht. Ze kunnen dit proces versnellen door middel van de nieuwste functie “zoekthema’s”.
Lees meer over Google Performance Max als campagnetype.
De nieuwste toevoeging aan Performance Max is de bètafunctie: zoekthema’s. Dit zijn groepsadvertenties op basis van specifieke thema’s. Denk aan thema’s die relevant zijn voor jouw bedrijf, zoals ‘duurzaamheid’ of ’technologische innovatie’. Binnen deze functie kan je dus thema’s personaliseren door specifieke informatie over je bedrijf toe te voegen. Hierdoor zal de content, die Google’s AI creëert in Performance Max, naar verwachting beter presteren.
Op dit moment analyseert Performance Max onder andere jouw feeds en landingspagina’s om te voorspellen welke plaatsingen, inclusief zoekopdrachten, goed voor jouw campagne zouden presteren. Met de nieuwe bètafunctie zoekthema’s kun jij missende informatie opvullen door bedrijfsinformatie toe te voegen die naar verwachting goed zal presteren. Door zoekthema’s aan je campagne toe te voegen, kun je Google assisteren in het eenvoudiger lokaliseren van de juiste zoekwoorden. Google zal proberen jouw zoekthema’s vroegtijdig mee te nemen in het experiment in plaats van puur te focussen op zoekwoorden, om te zien of dit leidt tot het gewenste aantal conversies of conversiewaarde. Als blijkt dat de zoekthema’s minder effectief zijn dan de zoekwoordgroepen die Google zelf heeft gevonden, zal Google de zoekthema’s opzij zetten en een eigen pad volgen.
Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Het gebruik van zoekthema’s in Performance Max stelt je in staat om de gaten in je contentstrategie op te vullen. Door extra specifieke informatie aan je thema’s toe te voegen, kun je ervoor zorgen dat jouw advertenties voor iedereen relevant en boeiend blijven. Het gebruiken van deze functie is eenvoudig. Je geeft eenvoudigweg informatie over je bedrijf op, selecteert de relevante thema’s en de AI van Google doet de rest. Uiteraard blijft het een optie om zelf zoekwoorden toe te voegen onder ‘Doelgroepsignaal’. Het voordeel van de zoekthema’s is dat ze breder zijn dan de zoekwoorden die je kiest bij ‘Doelgroepsignaal’.
De zoekthema’s zijn volledig geïntegreerd in Google Performance Max. Dit betekent dat je alle resultaten en prestaties van je zoekthema’s op één plek kunt bekijken en beoordelen. Hierdoor kun je op een gemakkelijke manier bijhouden hoe goed je advertenties presteren.
Zo voer je zoekthema’s in:
Let op! Om het meeste uit de nieuwe bètafunctie ‘zoekthema’s’ te halen, is het belangrijk om nauwgezet de prestaties van je advertenties te volgen. De AI van Google kan krachtig zijn, maar jouw expertise blijft essentieel voor het selecteren van de juiste thema’s en het creëren van aantrekkelijke content.
Al met al is dit een spannende ontwikkeling in de wereld van zoekmachine adverteren. De bètafunctie ‘zoekthema’s’ stelt je specifiek in staat om nieuwe doelgroepen te ontdekken en reeds bestaande doelgroepen beter te bedienen. Door zoekthema’s toe te voegen, informeer je Google’s AI dat je dat verkeer wilt bereiken in je Performance Max-campagne via alle Google Ads-voorraden, waaronder Zoeken, YouTube, Gmail, Discover, Maps en Display.
Hoewel de bètafunctie nog nieuw is, zijn de mogelijkheden eindeloos. Wees één van de eersten die deze nieuwe functionaliteit omarmt en kijk hoe het jouw bedrijf ten goede kan komen. Probeer het vandaag nog uit! Epurple helpt je op weg! Onze SEA experts staan je graag te woord. Neem gerust contact op voor meer informatie of advies.
Mocht je de optie ‘Zoekthema’s’ nog niet zien in jouw Google Ads-account, dan is het goed mogelijk dat deze update geleidelijk wordt uitgerold en nog niet voor iedere Google Ads-adverteerder beschikbaar is. We raden je aan om het begin 2024 nog eens te bekijken!