Categorieën worden op websites gebruikt om content te structureren en om hiërarchie aan te duiden. Wanneer je je content goed categoriseert kan dit de vindbaarheid van je website enorm verbeteren. Lees in dit artikel of je het gebruik van categoriepagina’s goed toepast op jouw website!
Een website bevat vaak veel verschillende pagina’s. Denk hierbij aan een webshop met tientallen of honderden producten, maar ook aan een blogwebsite met vele artikelen. Om hier structuur in aan te brengen is het slim om deze pagina’s te categoriseren in algemene onderwerpen. Voor een kledingwebshop kun je je producten bijvoorbeeld verdelen in broeken, T-shirts, vesten etc. Zo maak je het voor gebruikers makkelijker om het juiste product te vinden en is het voor Google duidelijker hoe je website gestructureerd is.
Categoriepagina’s dienen daarnaast als landingspagina’s. Wanneer je 20 verschillende regenjassen verkoopt, is het lastig voor Google om te bepalen welke regenjas ze in de zoekresultaten moeten tonen wanneer iemand zoekt op “regenjas kopen”. Daarnaast biedt een pagina met één enkele regenjas geen optimale gebruikerservaring. Daarom spelen categoriepagina’s, zoals een categoriepagina met alle regenjassen, een belangrijke rol. Hier kun je gebruikers een volledig overzicht tonen met alle regenjassen. Daarnaast maakt deze pagina veel meer kans om goed gevonden te worden in Google op algemene zoektermen (zoals “regenjas kopen”), dan je productpagina’s.
Hoewel je binnen WordPress en andere CMS-systemen vaak eenvoudig categorieën kunt aanmaken, is het belangrijk om dit eerst goed uit te denken. Lukraak categoriepagina’s aanmaken kan verwarrend zijn voor de gebruiker en kan zelfs negatieve effecten hebben op de vindbaarheid van je website. Let daarom goed op de volgende onderdelen:
Een veelgemaakte fout is een overvloed aan categorieën. Categorieën worden gebruikt om brede onderwerpen te groeperen. Wanneer je voor elk mogelijk onderwerp een categorie maakt gaat je structuur hiermee verloren. Houd de onderwerpen dus breed genoeg. Wanneer je uitgaat van 5 á 10 categorieën zit je in de meeste gevallen goed. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, want een online warenhuis met duizenden producten heeft meer categorieën nodig. Let er daarnaast op dat je geen dubbele categorieën over het zelfde onderwerp aanmaakt, bijvoorbeeld doordat je ze net iets anders schrijft of wel/geen spatie gebruikt.
Een categoriepagina is je belangrijkste pagina over een bepaald onderwerp. Het is daarom niet slim om productpagina’s binnen de categorie “regenjassen” te optimaliseren op de term “regenjas”. Optimaliseer je productpagina’s in plaats daarvan op de specifieke productnaam. Op deze manier is je productpagina beter vindbaar in de zoekmachine wanneer iemand op zoek is naar dit specifieke product, en komt men op je categoriepagina uit wanneer ze zoeken op algemene termen. Je loopt anders het gevaar dat de pagina’s tegen elkaar gaan concurreren en is het voor Google dan niet duidelijk welke pagina ze moeten tonen.
De interne linkstructuur speelt een belangrijke rol in de vindbaarheid van je website. Het maakt het voor je gebruikers eenvoudiger om naar gerelateerde pagina’s op je website te navigeren. Daarnaast helpt het Google om een goed beeld te krijgen van de structuur van je website en wat je belangrijkste pagina’s zijn. Zorg daarom dat je op een productpagina of artikel altijd kunt klikken naar de bovenliggende categorie, bijvoorbeeld door gebruik van breadcrumbs/kruimelpad.
Het belangrijkste is dat je categoriepagina’s een overzicht bieden van onderliggende producten of artikelen. Je kunt de vindbaarheid en gebruiksvriendelijk daarnaast enorm verbeteren als je je categoriepagina’s aantrekkelijker maakt om te bezoeken. Denk hierbij aan een korte introductietekst en vaste links naar de belangrijkste artikelen binnen een bepaalde categorie. Google zal hierdoor meer waarde toekennen aan je categoriepagina en je belangrijkste artikelen.
Omdat categoriepagina’s meer kans maken om op algemene zoektermen gevonden te worden, is dit een mooie kans om ze hier zoveel mogelijk op te optimaliseren. Voer dus een zoekwoordonderzoek uit om erachter te komen welke zoekwoorden je het beste kunt hanteren. Verwerk deze zoekterm, of variaties hierop, op de volgende plekken:
Naast categorieën kun je vaak ook tags toekennen aan artikelen. Tags lijken in veel opzichten op categorieën; het is een manier om content te groeperen en je kunt alle artikelen met een bepaalde tag zien op een overzichtspagina. Het verschil tussen tags en categorieën is dat je content verder kunt onderverdelen met tags. Als je voor je autoblog bijvoorbeeld een artikel schrijft over een bepaalde auto kun je tags aanmaken voor het brandstoftype, carrosserievorm, het merk en de autoshow waar je het in je artikel over hebt.