Doelgroepen zijn extreem belangrijk voor de effectiviteit van je online campagnes. Als je je doelgroep niet weet aan te spreken op het juiste moment met de juiste content, dan mis je de kans op kwalitatieve conversies. Het aanspreken van een doelgroep heet “targeting”. Targeting is een basiselement voor het opzetten en onderhouden van een effectieve advertentiecampagne. Een doeltreffende targeting leidt tot een hogere betrokkenheid en uiteindelijk hogere conversiepercentages.
Een van de platformen die gebruik maakt van deze techniek is LinkedIn Campaign Manager. Deze tool bevat functies waarmee je je doelgroep nog beter kan benaderen, zoals Predictive Audiences, Audience Expansion en Lookalike Audience. Deze functies zijn ontworpen om het bereik van je campagne te vergroten. In deze blog lees je wat de verschillen zijn tussen deze functies en hoe ze worden toegepast bij Linkedin campagnes.
De Predictive Audience functie, voorspellende doelgroepen, in LinkedIn Campaign Manager maakt gebruik van geavanceerde machine learning algoritmen om in te schatten wie waarschijnlijk zal reageren op je advertenties. Ze schatten als het ware toekomstig gedrag in. Het systeem combineert historische data en gebruikersgedrag om te bepalen welke gebruikers naar verwachting een bepaalde actie zullen uitvoeren, zoals het klikken op een advertentie, het doen van een aankoop of het tonen van interesse in een specifiek product of dienst. Dit maakt het mogelijk om campagnes te maken die specifiek gericht zijn op deze gebruikers, wat leidt tot hogere betrokkenheid en conversieratio’s. Het vermogen om potentiële klanten met een hoge intentie te identificeren en je berichten effectief op hen af te stemmen, is ongetwijfeld een game-changer in online marketing.
Met Predictive Audiences heb je het bereik van je campagne te vergroten door een doelgroep te maken van mensen met vergelijkbare kenmerken als je bestaande gegevensbron en die meer kans hebben om te converteren. Voordat je gebruik kan maken van Predictive Audiences moet je beschikken over een lead-genformulier, een lijst met contactpersonen of een onlineconversie met meer dan 300 leden.
Bron: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/a1634068
Een andere functie van Linkedin die helpt met het aanspreken van jouw doelgroep is Audience Expansion, doelgroepuitbreiding. Met de Audience Expansion functie van LinkedIn kunnen marketeers hun bereik vergroten door hun advertenties niet alleen te tonen aan hun directe doelgroep, maar ook aan LinkedIn-gebruikers die vergelijkbaar zijn met hun bestaande doelgroep. Daarmee breidt de doelgroep als het ware uit buiten de oorspronkelijke doelgroep. Met deze tool kunnen bedrijven niet alleen gericht adverteren aan degenen die al interesse hebben getoond in hun product of dienst, maar kunnen ze de promotie uitbreiden naar individuen met soortgelijke profielen of interesses. Dit kan leiden tot een verhoogde zichtbaarheid, meer merkbekendheid en uiteindelijk meer conversies.
Stel je voor dat je een marketingcampagne runt voor IT-professionals en dat je met deze functie ook andere technische professionals in aanverwante velden kunt bereiken. Zo’n strategie van Audience Expansion kan je merkbekendheid verbeteren en mogelijk nieuwe markten voor je bedrijf ontgrendelen.
Audience Expansion maakt gebruik van professionale demografische gegevens die kunnen worden gecombineerd met segmenten voor overeenkomende doelgroepen. Je kunt specifieke kenmerken uitsluiten. Deze functie kan worden gebruikt wanneer je de doelgroep instelt op facetten waar je makkelijk leden kunt missen. Zoals vaardigheden of functietitels.
Audience Expansion wordt automatisch ingeschakeld bij het aanmaken van campagnes, maar is niet beschikbaar bij dynamische advertentie-instellingen of bij gebruik van Predictive Audiences.
Bron: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/a1634068
De derde belangrijke functie in LinkedIn Campaign Manager is Lookalike Audiences, vergelijkbare doelgroepen. Lookalike Audiences, vergelijkbaar met Audience Expansion, laten bedrijven toe om hun advertenties te tonen aan individuen die vergelijkbare kenmerken delen met hun huidige klantenbestand. Deze tool maakt gebruik van machine learning algoritmen om overeenkomsten te identificeren tussen de huidige database en andere leden op LinkedIn. Je kunt er vervolgens voor kiezen om die doelgroep te gebruiken bij het maken of bewerken van een campagne.
Bijvoorbeeld, het kan vinden dat de mensen die typisch jouw content delen of reageren/liken dezelfde functie hebben, in dezelfde industrie werken of gelijkaardige interesses hebben. Door deze Lookalike Audiences te targeten, kan je jouw marketingstrategie optimaliseren en de kans op betrokkenheid vergroten.
Bron: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/a426092
Linkedin heeft 3 krachtige tools in huis waarmee jij jouw doelgroep uitbreidt en toespitst voor een groter bereik, meer betrokkenheid en een hogere conversieratio. Predictive Audience, Audience Expansion en Lookalike Audiences zijn functies die bedrijven helpen met het verbeteren van hun Linkedin advertentiestrategie. Wil jij meer weten over deze geavanceerde functies en hoe dit jouw Linkedin campagne efficiënter kan maken? Neem gerust contact met ons op. Onze Social media experts helpen je graag verder.