Online marketing ontwikkelt zich in een ongekend tempo. In een paar jaar tijd hebben we marketeers zien overstappen van traditionele methoden als drukwerk en televisiereclame naar de digitale kanalen die markt massaal overnemen. En nu staan we aan het begin van de opkomst van een nieuw soort online marketing: de opkomst van de kunstmatige intelligentie, in het Engels ook wel Artificial Intelligence (AI). Binnen Epurple zijn wij enorm geïnteresseerd door AI, we zien dit dan ook niet als angst maar als mooie kans. Een kans voor Epurple, maar zeker ook voor jou als klant. We nemen je daarom graag mee in hoe kunstmatige intelligentie online marketing zal beïnvloeden in 2023.

Meer weten?

AI in het kort

AI is een brede term die een verzameling van technologieën en toepassingen omvat, maar wat is de betekenis van AI? In het algemeen kan AI worden gebruikt voor elk systeem dat kan leren en zijn prestaties in de loop van de tijd kan verbeteren zonder dat het daarvoor expliciet is geprogrammeerd. Dit kan alles omvatten van eenvoudige chatbots tot complexere systemen die mensachtige taken kunnen uitvoeren.

 

Trends en voorspelling van AI marketing

Nu kunstmatige intelligentie steeds meer wordt ingezet, verandert het landschap van de online marketing daarom ook mee. Sommige marketeers geloven dat robots de mens niet kunnen vervangen, maar anderen volgen de trend van AI en leren hoe dit online marketing in een rap tempo kan veranderen. Bovendien zegt 65% van de marketeers dat AI essentieel is voor hun datastrategie.

Het is dus interessant om te weten welke trends er nu gaande zijn en wat onze voorspellingen zijn als we naar 2023 kijken. Dit zijn volgens Epurple de belangrijkste:

 

Chatbots worden steeds meer ingezet en worden ‘intelligenter’ dan ooit.

De populariteit van chatbots zal sterk groeien omdat ze vele processen aanzienlijk makkelijker maken. Chatbots zijn ideaal om de eerste fasen van het marketingproces af te handelen, zoals het verzamelen van contactgegevens en gegevens voor een verkoopgesprek, het beantwoorden van veel voorkomende klantenservicevragen, of het geven van advies over algemene technische problemen. Chatbots helpen de communicatie met klanten tot een bepaald punt te automatiseren voordat ze naar een echt persoon worden doorverwezen voor hulp. Dit betekent dat je minder tijd kwijt bent aan veel voorkomende vragen beantwoorden en deze tijd kan investeren in bijvoorbeeld het creëren van pakkende content.

Facebook Messenger chatbots bijvoorbeeld hebben klantenservice naar een hoger niveau getild. Ze stellen bedrijven in staat om een in-app winkelervaring te bieden, zodat klanten direct binnen de chatbot kunnen browsen en zelfs aankopen kunnen doen. Geen wonder dat steeds meer bedrijven chatbots willen toepassen in hun marketingstrategie!

 

Gevaren van kunstmatige intelligentie

Er zijn helaas niet alleen voordelen aan het gebruiken van chatbots, zoals de kans op onnauwkeurigheid en de afhankelijkheid van kunstmatige intelligentie neemt op dat moment toe.

 

Door AI meer focus op gepersonaliseerd adverteren

Het internet heeft de manier veranderd waarop bedrijven werken en consumenten benaderen. Bedrijven kunnen niet langer vertrouwen op traditionele marketingtechnieken om hun doelgroepen te bereiken. Ze moeten zich nu richten op het creëren van gepersonaliseerde ervaringen die hun klanten betrekken en converteren.

Om dit te doen, moeten bedrijven gegevens verzamelen over de gewoonten, voorkeuren en sociale-mediabetrokkenheid van hun klanten. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om gerichte campagnes op te zetten die direct inspelen op de behoeften en interesses van de klant. Hierdoor kunnen onze marketeers klanten beter en sneller targetten, en kunnen we jouw advertentie budget beter besteden.

Door de klantervaring te personaliseren, kunnen bedrijven hun betrokkenheid, loyaliteit en conversies verhogen. Het is dus een win-win voor jou als klant.

Een veel voorkomende methode die hiervoor wordt ingezet heet Predictive analytics. Predictive analytics kan helpen informatie te verschaffen die anders niet voor de hand zou liggen. Het is een manier om te leren over toekomstig gedrag op basis van historische gegevens en testen.

Op deze manier zal AI gebruikers voorzien van gepersonaliseerde aanbevelingen, waardoor herhaling gebruik en een betere gebruikers retentie wordt gestimuleerd.

Het team van Facebook creëerde een paar jaar geleden een project onder de naam Rosetta. Het doel van het project is om AI te gebruiken om tekst in video’s en afbeeldingen te identificeren, om zo de kwaliteit te verbeteren van de inhoud die Facebook-gebruikers zien als ze door hun nieuwsfeed of suggesties bladeren. Door AI te gebruiken kan Rosetta de gebruikerservaring verbeteren door te begrijpen wat mensen willen en hun interacties met Facebook efficiënter te maken.

Onze AI werkwijze

Generative AI

Veel mensen associëren AI niet met creativiteit. Echter is deze trend vooral de afgelopen twee jaar gekanteld aangezien creativiteit binnen de AI een flinke opmars heeft gemaakt.

Generatieve AI-algoritmen creëren nieuwe inhoud uit bestaande gegevens, zoals video, beelden of geluiden.

GPT-3 is een van de bekendste generatieve AI-modellen. GPT-3 is instaat om zelf teksten te genereren die vrijwel niet te onderscheiden zijn van de menselijke variant. Een variant van het GPT-3 algoritme, bekend als DALL-E, of het algoritme Stable Diffusion wordt gebruikt om unieke beelden te genereren vanuit tekst.

De ontwikkeling van generatieve AI gaat snel, en het wordt niet alleen sneller en goedkoper, maar in sommige gevallen ook beter dan  wat mensen handmatig kunnen maken.

Er is een grote mogelijkheid voor verandering en groei in elke bedrijfstak die afhankelijk is van menselijke creativiteit. Dit omvat industrieën als sociale media, gaming, reclame, grafisch ontwerp, productontwerp, marketing en verkoop. We leggen je graag uit hoe je AI in kan zetten om content te creëren. Benieuwd? Bekijk onze dienstpagina.

Generatieve AI maakt het mogelijk om sommige menselijke functies volledig te vervangen, terwijl andere meer zullen profiteren van een nauwe samenwerkingsrelatie tussen mensen en machines. Generatieve AI zou ook moeten leiden tot betere, snellere en goedkopere creatie op veel verschillende gebieden. Door AI in te zetten voor artikel optimalisatie hoef je nooit meer bang te zijn dat je achterloopt met de trends. Klinkt dit interessant? Lees dan vooral onze dienstpagina.

Generatieve AI gaat dus het landschap van marketing zoals we dat kennen hoe dan ook veranderen. In het verleden moesten marketeers vertrouwen op mensen om inhoud en beelden te creëren. Maar met de komst van generatieve AI zullen marketeers dit soort technieken steeds vaker gaan inzetten omdat de kwaliteit simpelweg steeds beter wordt.

Dit is een enorme verschuiving die plaatsvindt in de marketingwereld, en het gaat heel snel.

Omdat wij er al dieper ingedoken zijn helpen wij je graag verder. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan snel en geheel vrijblijvend contact op over wat AI voor jouw bedrijf kan betekenen.

Gerelateerde artikelen

Ook interessant voor jou

Bekijk alle artikelen