Hoe GPT-3 online marketing gaat veranderen in 2022

  • Door Kristian Maton
  • 5 mei 2022
  • Leestijd 5 minuten

Meer weten over GTP-3 in marketing?

Jop Verhagen is de specialist van Epurple op het gebied van artificial intelligence en beantwoord graag jouw vragen!

Neem contact op

De ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning nemen een vlucht en GPT-3 is hier een goed voorbeeld van. Het slimme taalmodel is immers in staat om data en teksten te begrijpen en op basis hiervan een menselijke reactie, een tekst, een code of een handeling aan te leveren. Voor online marketeers kan de introductie van GPT-3 nieuwe mogelijkheden bieden. Hoe gaat GPT-3 het toepassen van online marketing veranderen in 2022?

Dit zijn de mogelijkheden van Generative Pretrained Transformer 3

Voor eenieder die deze ontwikkeling heeft gemist even een korte introductie. De afkorting GPT-3 is een aanduiding voor de derde versie van Generative Pretrained Transformer, een slim taalmodel dat in staat is om het creëren van content uit menselijke handen te nemen. GPT-3 maakt gebruik van een natural language processing toepassing om de vertaalslag te maken van een vraag naar de gewenste actie. De tool werkt op basis van maar liefst 175 miljard parameters en is hiermee ‘s werelds grootste en (rekenkundig) meest complexe taalmodel dat ooit is ontwikkeld.

De mogelijkheden van Generative Pretrained Transformer 3 zijn indrukwekkend te noemen. GPT-3 is in staat om data uit te lezen en te begrijpen, teksten te schrijven alsof het lijkt dat deze van menselijke hand komen en gesprekken te ontwerpen en te voeren als een zeer geavanceerde chatbot. Daarnaast zijn de mogelijkheden van Generative Pretrained Transformer 3 als zoekmachine ook groot aangezien deze toepassing toch op de juiste informatie zal komen als niet de exacte termen worden gebruikt. Waar de traditionele zoekmachines een zoekopdracht een-op-een uitvoeren, zal GPT-3 begrijpen waar je het over hebt. Al deze “vaardigheden” maakt GPT-3 meer dan interessant voor de online marketing sector. De verwachting is dan ook dat dit slimme taalmodel al in 2022 voor grote veranderingen gaat zorgen op dit gebied.

Deze content marketing toepassingen kan GPT-3 nog in 2022 voor je overnemen

GPT-3 biedt voor marketeers een aantal mogelijkheden die een lange tijd niet voor mogelijk werden gehouden. Content marketing werd een lange tijd gezien als mensenwerk. Een persoonlijk contact tussen organisatie en doelgroep is immers een onderscheidende waarde. Dit kan toch niet aan een computersysteem overgelaten worden? Tot voor kort was dit inderdaad niet het geval. De moedige pogingen die op dit gebied ondernomen werden, brachten verre van het gewenste resultaat. GPT-3 lijkt op dit gebied een gamechanger te worden. De ontwikkelingen op dit gebied gaan zo snel dat Generative Pretrained Transformer 3 de onderstaande content marketing toepassingen nog in 2022 voor je over kunnen nemen.

  • Intelligente chatbots. Steeds meer organisaties hebben de intentie om gebruik te maken van chatbots. Vandaag de dag behandelen chatbots meer dan 68% van de chats voor klantenondersteuning van begin tot eind. Op dit moment zijn chatbots verre van perfect en er zijn aanwijzingen dat ze leiden tot ontevredenheid bij klanten. Het verbeteren van de chatbot ervaring kan de wachttijd voor de gewenste ondersteuning aanzienlijk verbeteren en de klanttevredenheid verhogen. Op het moment dat er gebruik wordt gemaakt van AI gegenereerde tekst, kunnen in principe alle vragen op gebied van klantenservice naar tevredenheid worden opgelost waarmee een organisatie zich op dit gebied sterk kan verbeteren.
  • Content laten schrijven. Content is king. Dit is al enige jaren zo en 2022 vormt hierop geen uitzondering. Dit betekent in de praktijk dat een SEO strategie alleen effectief is als deze ondersteund wordt met grote hoeveelheden content van hoge kwaliteit. Met behulp van GPT-3 is het mogelijk om rijke en waardevolle content te genereren zonder hiervoor een copywriter te moeten inzetten.
  • Kopteksten schrijven. Het schrijven van een winnende koptekst is tot een kunst verheven. Een kop moet pakkend zijn, een beeld geven van de content én de interesse van de doelgroep wekken. Gezien het grote belang van een juiste koptekst worden er veelvuldig A/B-tests op talloze ideeën voor kopteksten uitgevoerd. GPT-3 maakt dit proces veel eenvoudiger en is in staat om nieuwe ideeën voor pakkende kopteksten en introducties te genereren. GPT-3 vormt hiermee het nieuwe creatieve brein van de online marketeer.
  • Code genereren. Content marketeers moeten hun weg weten in programmeertalen zoals HTML, CSS en JavaScript om een visueel aantrekkelijke website te maken. De vraag is echter of het nodig is om zelf deze weg te zoeken als Generative Pretrained Transformer 3 deze route al kent. GPT-3 is immers in staat om code te produceren om de visuele presentatie van een website te helpen verbeteren.
  • Het vormgeven van een FAQ sectie. Een FAQ sectie is een uitstekende tool om een website beter vindbaar te laten worden. Het bouwen hiervan is echter een zeer tijdrovend proces. GPT-3 is echter in staat om direct de antwoorden te produceren op de veelgestelde vragen zodat de copywriter niet elk antwoord zelf hoeft te schrijven.

Wordt GPT-3 de online marketing game changer van 2022?

Het bovenstaande klinkt veelbelovend en roept ongetwijfeld de vraag bij je op of GPT-3 de online marketing game changer van 2022 wordt. Dat Generative Pretrained Transformer 3 de decennia oude barrière naar mensachtige communicatie kan overstijgen lijkt een feit. Het is zeker niet zo dat GPT-3 de online marketeers volledig gaat vervangen. Hiervoor staat GPT-3 nog te veel in de kinderschoenen en gaan de ontwikkelingen op gebied van content marketing te snel. Daarnaast wordt GPT-3 “gevoed” met informatie afkomstig vanaf het internet en we weten allemaal dat lang niet alle informatie die op deze digitale snelweg te vinden is ook daadwerkelijk juist en correct is.

Het is wel verstandig om de mogelijkheden van de slimme taalmodel serieus te nemen. GPT-3 is immers een hulpmiddel om het creatieve proces te ondersteunen, tijd te besparen en de kosten te drukken. Met het oog op deze factoren wordt GPT-3 absoluut de online marketing game changer van 2022. Hiervan kan jij dus nu al profiteren!

Ook interessant voor jou

AI marketing

Epurple opent ‘AI Web content Experience Center’

Persbericht Nieuwe digitale ‘AI-assistent’ Lisa nieuwe revolutie in wereld online marketing en content management op…