Aan het eind van de dag is de beslissing om een copywriter in te huren of zelf te schrijven er één die alleen jij kunt nemen! Deze gids helpt je om inzicht te krijgen in de voor- en nadelen van beide opties en maakt het makkelijker om de keuze te maken die het beste is voor jouw bedrijf.

Meer weten?

Zonder content, geen marketingstrategie

Content is de hoeksteen van elk type digitale marketing. Of het nu gaat over sociale media marketing, e-mail marketing, of SEO, je content is de basis. Je kunt geen e-mailmarketingcampagne hebben zonder e-mails, en je kunt geen e-mails schrijven zonder content. Hetzelfde geldt voor sociale media posts, blogposts, video’s, podcasts, etc.

Ten eerste bouw je met je content een connectie met je publiek. Zonder content zouden al je marketinginspanningen nutteloos zijn. Elke blogpost, elk bericht op sociale media of video die je plaatst is een kans om een nieuwe klant aan te trekken, een trouwe klant te behouden, waardevolle informatie te verstrekken of je expertise in je branche te versterken. Met content bouw je ook vertrouwen en geloofwaardigheid op, en daarnaasthelpt content bij het verbeteren van je positie in zoekmachines. Iedereen wil op de eerste pagina van Google staan, toch? De basis hiervoor is relevante, goed geschreven content. Google waardeert kwaliteitscontent, en hoe beter jouw content, hoe hoger je zal ranken in de zoekmachines. En dat betekent meer zichtbaarheid voor jouw merk of bedrijf!

Maar dan is nu de vraag… hoe vergaar jij je content? Heb je een enthousiaste en creatieve collega die de woorden uit zijn of haar vingers laat stromen? Een kundige, ingehuurde copywriter die jouw contentplanning beheert? Of schrijf je het helemaal zelf? Er zijn opties genoeg, maar wat nu de beste is, dat is voor iedereen anders.

 

Voor- en nadelen van zelf content schrijven

Een van de grootste voordelen van zelf je content schrijven, is dat niemand je bedrijf en het product/ dienst die je aanbiedt beter kent dan jijzelf. Als eigenaar van je bedrijf, ben je waarschijnlijk de meest gepassioneerde persoon over wat jij aanbiedt. Deze passie, kennis, en ervaring overbrengen in je content is iets magisch. Dit kan resulteren in een authentieke en persoonlijke ‘touch’.

Daarnaast kan je flink op de kosten besparen door het schrijven van je eigen teksten. Vooral als je een eenmanszaak, of klein bedrijf bent en je een beperkt budget hebt, is het lastig om een goede, betaalbare copywriter te vinden die aansluit op jouw product en wensen. Veel ondernemers schrikken van het kostenplaatje voor het creëren van content. Maar om het volledig uit te sparen is een grove fout. Content is enorm belangrijk om je online aanwezigheid te vergroten en je doelgroep tot actie aan te zetten.

Aan de andere kant, kost het schrijven van content tijd, moeite en bepaalde (schrijf)vaardigheden. Het is niet altijd eenvoudig om je gedachten te formuleren en deze op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier te presenteren. Bovendien kan het een hele uitdaging zijn om consequent nieuwe en relevante content te produceren om je publiek te blijven boeien.

Investering in tijd en de leercurve kunnen als de belangrijkste nadelen worden beschouwd wanneer je ervoor kiest om zelf content te produceren.

 

Copywriter inhuren: voor- en nadelen

Het voordeel van een copywriter is natuurlijk dat hij/ zij een expert is in het effectief formuleren van woorden en gedachten. Hij of zij heeft het vermogen om je bedrijf en producten/ diensten op een boeiende en geoptimaliseerde manier te presenteren. Daarbij weet een copywriter naadloos aan te sluiten op de behoeften van je doelgroep. Een professionele schrijver kan je contentnaar een hoger niveau tillen en het totale beheer van je content overnemen, waardoor jij meer tijd overhoudt voor je kernactiviteiten.

Het inhuren van een copywriter kan een slimme investering zijn, maar het brengt ook redelijk wat kosten met zich mee. De prijs kan variëren afhankelijk van de ervaring van de copywriter, de hoeveelheid werk, en de complexiteit van de dienst/ product of inhoud. Bovendien moet je ervoor zorgen dat de toon van de copywriter past bij jouw idealen en waarden van het bedrijf.

 

AI schrijftools: een nieuwe optie voor het schrijven van content?

De kunst van content creatie is recentelijk verrijkt met een nieuw alternatief: AI-powered schrijftools. Een AI schrijftool kan een uitstekende optie zijn voor bedrijven die de kosten van het inhuren van een copywriter willen vermijden. AI-tools assisteren niet alleen met spelling en grammatica, maar ook met coherente zinsstructuur, passende woordkeuze en zelfs creatieve inhoud. De tools kunnen een echte ondersteuning voor je eigen, menselijke schrijfvakmanschap zijn. AI-schrijftools kunnen ook zoekwoorden strategisch in teksten implementeren, helpen met het creëren van boeiende titels en zelfs de toon en stijl aanpassen aan je merkidentiteit. Door AI te integreren in je bedrijf, wordt de productie van content efficiënter en effectiever dan ooit tevoren. Toch moet je nog steeds zelf tijd, energie en de juiste input leveren voor de tool.

Lijkt het je interessant om eens een AI schrijftool uit te proberen? Epurple heeft een eigen AI tool gecreëerd waarmee je unieke en creatieve content genereert. Probeer hem nu gratis en kom erachter hoe de nieuwe AI-tool van Epurple, NextDash, je kan helpen met het genereren, optimaliseren en SEO-proof maken van content!

 

Hoe maak je deze keuze?

Maar hoe maak je de keuze of je zelf je content gaat schrijven of dat je de hulp van een copywriter gaat vragen? Hier zijn enkele factoren die je kunnen helpen bij het maken van deze beslissing:

1. Je expertise: Heb je ervaring met copywriting en SEO?

Natuurlijk kun je waardevolle tijd besteden aan het leren van deze vaardigheden, maar het kan sneller (en in veel gevallen, goedkoper) zijn om iemand met ervaring in te huren.

2. Je tijd: Heb je de tijd om zelf content te schrijven, te bewerken en te optimaliseren?

Vergeet niet dat consistente content van hoge kwaliteit cruciaal is voor een succesvolle contentstrategie. Het sporadisch plaatsen van een blog of nieuwsitem zal weinig effect hebben op jouw online vindbaarheid.

3. Je budget: Hoewel het inhuren van een copywriter kosten met zich meebrengt, kun je ook geld verliezen als je content niet succesvol is.

Een professionele copywriter kan je mogelijk een beter rendement op je investering geven door hogere conversieratio’s en een verbeterde online zichtbaarheid te bieden.

 

Epurple kan je helpen!

Voor bepaalde situaties kan het inhuren van een copywriter voor het grootste deel van je contentcreatie de meest efficiënte weg zijn, terwijl jij je richt op kleinere projecten. Dit stelt je in staat om je te concentreren op wat je het beste doet – en dat is je bedrijf runnen – terwijl je nog steeds de voordelen van professionele, effectieve content geniet. Epurple biedt copywriting en content creatie met AI aan voor bedrijven van verschillende formaten en met verschillende expertises. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of een kopje koffie waarin we de mogelijkheden met elkaar kunnen bespreken.